Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Nepareizas izvēles nepareizā laikā, vietā

Iestudējums Roberto Zuko – performance par slepkavu

"Franču autors Bernārs Marī Koltess uzrakstījis ļoti skaistu, poētisku lugu par slepkavu. Mūsu versijā viņš ir radoša personība, kurš veic rituālus, kas kādā brīdī kļūst bīstami," kodolīgi saka režisore Laura Groza-Ķibere, kuras vadībā Liepājas teātrī tapusi izrāde Roberto Zuko. Lai izstāstītu šo neparasto stāstu, viņa izmantojusi pagājušajā gadsimtā dzīvojušā performanču mākslas pioniera Džozefa Boisa vizuālo valodu. 

"Franču dramaturģija Latvijā ir iestudēta samērā maz, jo tajā ir mazāk darbības un notikumu, bet vairāk tekstuālas slodzes. Šī dramaturģija ir ārkārtīgi poētiska. Tas drīzāk ir literārs teātris, bet Latvijā populāra ir cita teātra tradīcija," stāsta režisore un paskaidro, ka B. M. Koltess XX gadsimtā bija spilgta personība franču kultūrā – viens no savdabīgākajiem un novatoriskākajiem sava laika dramaturgiem. "Uzdevums bija interesants. Gan man, gan aktieriem bija nepierasti strādāt ar tekstu, kas vairāk ir bāzēts tieši vārda spēkā un formātā."

Laura Groza-Ķibere šo lugu izvēlējās iestudēt Liepājā, jo, pēc viņas domām, katra dramaturģija piestāv noteiktam teātrim un aktieru sastāvam. "Mums, režisoriem, patīk atrast kaut ko neparastu, un Liepājas teātris ir atvērts radošiem meklējumiem," viņa uzsver. Titullomā – Egons Dombrovskis. Izrādē piedalās arī Kintija Stūre, Laura Jeruma, Mārtiņš Kalita, Kaspars Gods, Inese Kučinska, Leons Leščinskis, Signe Dancīte, Gatis Maliks, Karīna Tatarinova, Kaspars Kārkliņš.

Šim iestudējumam režisore devusi žanrisko apzīmējumu – dažādas pieredzes. "B. M. Koltess šo dramaturģiju veido, izmantojot caurviju motīvu, bet tās ir dažādas pieredzes, kas rindojas viena aiz otras, skarot atsevišķus tēlus, un tas rezultējas piesātināti poētiskā monologā vai dialogā. Šis materiāls ir sarežģīts – vienlaikus dramatisks un lirisks," paskaidro L. Groza-Ķibere. Koltess savam darbam par pamatu ņēmis reāli dzīvojošā itāļu sērijveida slepkavas dzīvesstāstu, to gan brīvi interpretējot lugas vajadzībām. Galvenais varonis Roberto Zuko nogalina bez iemesla, bet sapņo par Āfrikas kalniem, kuros visu laiku snieg. Viņš satiek meiteni, kas viņā iemīlas. "Taču šis nav mīlas stāsts, bet gan slepkavas ceļš uz brīvību un pašam pie sevis. Diemžēl viņš nepārtraukti atrodas nepareizajā laikā, nepareizajā vietā un izdara nepareizās izvēles," saka L. Groza-Ķibere un vēlreiz uzsver performanču vizuālo zīmju valodu, kurā ir konkrēti noteikumi, bet skatītājs ne vienmēr līdz galam tos zina. "Viņam atliek tikai ļauties vai arī neļauties," saka režisore. "Tas ir kā process, kura rezultātā tiek gūta jauna pieredze. Mēs uzdrošinājāmies un mēģinājām savienot performanci ar teātri. Forma nav pašmērķis, bet tā piestāv šai dramaturģijai."

Teātris neiesaka iestudējumu skatītājiem, kas jaunāki par 14 gadiem.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Daudz iespēju pārdomāt, kas ir mīlestība

Franču komponista Fransisa Pulenka dedzīgi rakstītā opera Karmelīšu dialogi (1956) vēsta par karmelīšu mūķenēm, kuru šīs zemes gaitas vardarbīgi aprāvās uz ešafota Franču revolūcijas laikā 1794. gadā.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja