Pēdējo dienu laikā par airBaltic situāciju ir paguvuši izteikties, šķiet, visi, arī jūs. Vieni valsts ieguldītā vairāk nekā pusmiljarda eiro norakstīšanu zaudējumos sauc par "afēru" un "zagšanu", citi "tehnisku grāmatvedības sakārtošanu" pirms IPO jeb airBaltic akciju publiska piedāvājuma investoriem un pirms stratēģiskā investora, kas būšot visiem labi zināma cienījama kompānija. Es pagaidām te "afēru" neredzu, bet viss tas, kā šis darījums tiek virzīts cauri valdībai, neizskatās uzticami. Kā tas viss izskatās – no jūsu kā eksministra pozīcijām raugoties?
Es uzskatu, ka šeit apzināti tika maldināta sabiedrība, skaidrojot, precīzāk sakot, neskaidrojot notiekošo procesu. Jo slēgtas valdības sēdes piektdienas pēcpusdienā nav bieža parādība. Un pēc tam vienkārši palaist preses relīzīti, šo visu procesu nosaucot par vienkārši grāmatvedisku operāciju… Un tikai pēc tam, kad jau tā ažiotāža bija tik liela, centās kaut ko skaidrot, un jau ar knaiblēm no satiksmes ministra [Kaspara] Briškena (Progresīvie) izdevās izvilkt, viņš bija spiests atzīt, ka valsts šos līdzekļus, kurus bija ieguldījusi airBaltic, norakstīs, un, pieņemot lēmumu par pamatkapitāla samazināšanu, šāds lēmums kļūst neatgriezenisks – valsts zaudē jebkādas tiesības uz šo ieguldīto summu, kas Covid-19 laikā bija 340 miljoni eiro, bet kopumā vairāk nekā pusmiljards eiro.
Un tad tagad pēkšņi ir pamainījusies tā komunikācija un gan airBaltic vadība, gan Briškena kungs cenšas skaidrot, ka šo valsts ieguldīto naudu jau nekad nav bijis plānots atgūt, ka šī nauda ir ieguldīta bez plāna atgūt. Bet tā nekad nav bijis! Es tiešām ļoti spilgti atceros to valdības sēdi, kad tika lemts par finansiālo atbalstu airBaltic Covid-19 laikā. Es tobrīd biju ekonomikas ministrs, tika strauji palielināti ierobežojumi pandēmijas dēļ, daudzi uzņēmumi nevarēja strādāt, un tas spiediens bija milzīgs. No vienas puses, uzņēmēji nāca pēc atbalsta, par ko bija ļoti grūti vienoties ar finanšu ministru [tolaik Jāni Reiru, Vienotība], un te pēkšņi parādās [toreizējais satiksmes ministrs Tālis] Linkaits ar šo atbalstu airBaltic, un viss pēkšņi sāk iet tik gludi, ka man tas nelikās taisnīgi pret mazo un vidējo biznesu.
Visu sarunu lasiet avīzes Diena piektdienas, 6. septembra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt klikšķinot šeit!
Raksta cena: €0.60