Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +5 °C
Skaidrs
Pirmdiena, 13. maijs
Ira, Iraīda, Irēna, Irina

Centralizētie eksāmeni. Uzlabot vai atteikties?

Atkal ir centralizēto eksāmenu laiks Latvijas skolās, un atkal izrādās, ka daudzviet to temati skolēniem bijuši zināmi savlaicīgi, dodot papildu iespēju sagatavoties pārbaudījumam.

Policija veic izmeklēšanu, taču izskatās, ka šis nav tas gadījums, kad kāds ļaunprātīgi būtu ielauzies datorsistēmās, visdrīzāk nostrādājis tā sauktais cilvēciskais faktors. Kaut visvairāk motivēti pārkāpt slepenības režīmu būtu to skolu vadītāji un pedagogi, kam pēc nesenajiem izglītības un zinātnes ministra vēstījumiem par slikto skolu slēgšanu ir risks palikt bez darba, šajā gadījumā (ņemot vērā, ka priekšlaikus atklātībā nonākuši arī rezerves temati) izskatās, ka "sūce" ir augstāk – pie jautājumu gatavotājiem. Vēl var secināt, ka Izglītības un zinātnes ministrijas vadība problēmu gan labi apzinās, taču apzināti neko nedara, lai šādu informācijas noplūžu iespējamību novērstu, jo kā gan citādi būtu izskaidrojams tas, ka tādi gadījumi atkārtojas gadu no gada.

Pašreizējā eksāmenu jautājumu nogādāšanas sistēma līdz katram skolēnam ir krietni arhaiska. Vispirms kāds izlemj, kādi konkrēti būs uzdevumi, tad kāds tos noformē uz eksāmena veidlapām, izdrukā, sakopē, saliek pa aploksnēm, tās noteiktā kārtībā nonāk skolu direktoru rokās, tad vēl ir veicama vesela procedūra līdz pašam eksāmena brīdim. Tāda sajūta, ka tā radīta, domājot nevis par efektivitāti, bet gan (kārtējo reizi) budžeta līdzekļu apgūšanu.

Pēc šajās dienās notikušā izglītības un zinātnes ministrs (beidzot!) publiski apliecinājis, ka sistēmu nākamgad varētu mainīt, aizzīmogoto papīra aplokšņu vietā izmantojot interneta saziņu. Atliek vienīgi cerēt, ka tas atkal nebūs saistīts ar kārtējām miljonos skaitāmām budžeta izmaksām. Jo galu galā kāpēc jau tagad tos pašus bēdīgi slavenos domraksta tematus nevarēja izziņot caur internetu, kaut vai ministrijas valsts sekretāram videotiešraidē izlozējot no daudzām versijām vienu? Arī citus uzdevumus var sagatavot daudzos variantos un tad visu acu priekšā pēc nejaušības principa vienu izvēlēties un izziņot. Ja to nevar uzrakstīt uz tāfeles, eksāmena telpā var uzstādīt drukas iekārtas (gan jau katrā skolā vismaz dažas tādas ir) un izdrukāt. Vienīgais, kas tādā gadījumā svarīgi, lai variantu, no kuriem izvēlas to visiem vienoto, būtu pietiekami daudz – pat ja kāds tos būs iepriekš uzzinājis, arī tā nebūs liela traģēdija, jo tad viņam nekas cits neatliks, kā kārtīgi sagatavoties visām versijām.

Cits jautājums – un par to gan gribētos, lai diskusija turpinātos viskvalificētāko izglītības speciālistu līmenī, varbūt pat piesaistot ārvalstu kolēģu –, cik jēgpilna ir centralizēto eksāmenu pielietošana visām skolām kā tāda? Kā ar vienu mērauklu var mērīt, piemēram, profesionālās vidusskolas kaut kur reģionā un Rīgas 1. ģimnāzijas audzēkņus? Vai tos, kas mācās latviešu un mazākumtautību skolās? Vai veselos un cilvēkus ar veselības traucējumiem? Vietējos un iebraucēju bērnus? Un kā šajā kontekstā izskatās ministrijas centieni vērtēt skolas pēc šo eksāmenu rezultātiem – vai ne pēc džungļu likuma, kad izdzīvot lemts tikai spēcīgākajam (elitārākajam)?

Top komentāri

niknis
n
Tā kā Latvijā nepastāv ne aparteīds, ne kastu sistēma, tad visi Latvijas skolnieki ir vērtējami pēc viena standarta. Starp citu, rasist Melniek, no visām daudzajām Latvijas mazākumtautībām ar latviešu valodu ir grūtības tikai vienai - lielās un varenās lielkrievu valodas nesējiem un arī tad ne visiem.
io
i
un Zeme ir apaļa! viss jaunais ir vecais! tā kaut kā izskatās. kāpēc radās centralizētie eksāmeni? ierēdņiem nez kāpēc likās, ka skolotājs nespēj pareizi novērtēt, dāvina vērtējumus utt. ieviesa šo. bija brīdis , kad sabiedrība visu pirka, tad arī eksāmenu darbus patirgoja lētticīgajiem, jo tā arī nevarēja pierādīt 1: 1 , ka tieši tāds ir bijis eksāmenos. un pareizi saka Meļņiks! laiki ir mainījušies, uun mums būtu jādiferencē prasības un jāatgriežas , kā arī jāuzticas skolotājam ,pārbaudot bērnu. varbūt atgriezīsies eksāmenu biļetes modifikācija piemēram elektroniski. tehniskais izpildījums ir dažāds, bet būtība, kā pārbaudīt un novērtēt .
Imants Imants
I
Centralizētie eksāmeni un tāpat arī IQ tamlīdzīgās zināšanu novērtēšanas metodikas ir ņemtas nevis no pedagoģijas, bet gan pedoloģijas instrumentu arsenāla. Pedoloģija nav nekas jauns - tā parādījās pagājušā gadsimta 20-os gados un bija izplatīta gan ASV, gan arī PSRS. Tās rezultāti minētajās teritorijās bija pārsteidzoši vienādi, turklāt neatkarīgi no to politiskās/ekonomiskās sistēmas un ideoloģijas — katastrofāli pasliktinājās skolēnu zināšanu līmenis. Galu galā no pedoloģijas metodēm atteicās un atgriezās pie sevi pierādījušās ģimnāziju sistēmas. Kāpēc IZM ievajadzējās atdzīvināt nekam nederīgās pedoloģijas metodes? Varbūt tāpēc, ka IZM strādā cilvēki, kam nav nekādas sapratnes mācīšanu?
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē