ASV tehnoloģiju uzņēmums Meta savās pārvaldītajās platformās Facebook un Instagram no oktobra Eiropas Savienībā (ES) aizliegs politisko reklāmu, jo bloka noteikumi neesot izpildāmi.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) tomēr veic pārbaudi par Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) pārstāves Danas Reiznieces-Ozolas vadītās Finanšu ministrijas (FM) slavinošajām reklāmām. 17. augustā KNAB aģentūrai LETA atzina, ka, iepazīstoties ar konkrētās reklāmas saturu, KNAB tajā nav konstatējis slēptās priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmes. Tomēr piektdien Latvijas Radio KNAB Politisko organizāciju finansēšanas kontroles nodaļas vadītāja Amīlija Raituma atzina, ka vēlētājiem ir jāvērtē šīs kampaņas ētiskā puse, bet birojs par šo reklāmu ir sācis pārbaudi.
Jau janvārī sākusies politisko partiju priekšvēlēšanu reklāmas kampaņa, un «pirmās bezdelīgas» ir Saskaņas centra(SC) un partijas Gods kalpot Rīgai (GKR) kopīgie klipi radio un televīzijā. Nu jau varam dzirdēt arī Vienotības reklāmas, savukārt Reformu partija uzsākusi ar vēlēšanām šķietami nesaistītu kampaņu, kurā lūdz vēlētājus dot partijai laiku, lai tā īstenotu uzsāktās reformas.
"Es nevilktu paralēles ar tā sauktajām pozitīvisma kampaņām, jo pozitīvisma kampaņām saturiski nebija ne vainas. Problēma bija tāda, ka tas bija līdzeklis kādā graut vienlīdzīgus partiju konkurences apstākļus īsi pirms vēlēšanām, kad visām partijām bija noteikti tēriņu griesti, bet dažas partijas šo principu brutāli pārkāpa, kampaņā iepludinot papildus naudu caur tā sauktajām trešajām personām. Saskaņas centra gadījumā šogad tas tā nenotiek," novērojusi Kažoka.
Pirmais Baltijas kanāls (PBK) ir pieņēmis lēmumu vispār atteikties no politiskās reklāmas materiālu izvietošanas televīzijas ēterā visā 1. jūnijā paredzēto pašvaldību vēlēšanu aģitācijas periodā, kas sāksies 2. februārī, portālu Diena.lv informēja PBK pārstāvis Edžus Vējiņš.
Politiķu, politisko partiju un to atbalstītāju rosīšanās sociālajos tīklos ir apsveicama parādība un atbalstāmāks komunikācijas veids, nekā politiskās reklāmas, uzskata vairāki portāla Diena.lv aptaujātie politologi. Taču tā kā komunikācija sociālajos tīklos atsevišķos gadījumos neizslēdz arī reklāmas pirkšanu, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) priekšvēlēšanu aģitācijas perioda laikā sola pievērst uzmanību arī šādiem gadījumiem.
Televīzijās 30 dienas pirms vēlēšanām būs aizliegtas politiskās reklāmas, paredz šodien Saeimā trešajā un galīgajā lasījumā pieņemtais Priekšvēlēšanu aģitācijas likums.
Politiskās reklāmas ierobežojums ļoti tieši ietekmēs televīzijas reklāmas tirgu, samazinot mediju ieņēmumus par aptuveni vienu miljonu latu vēlēšanu gadā. Tas būtu tieši tik, cik vajag, lai ik dienu saražotu vienu stundu nacionālā satura gada garumā, norāda nacionālā televīzijas kanāla TV3 īpašnieces kompānijas MTG vadītājs Baltijas valstīs Kaspars Ozoliņš, komentējot Saeimā topošo priekšvēlēšanu aģitācijas likumu.
Rosinājumu aizliegt politisko partiju apmaksātu aģitāciju elektroniskajos medijos, tā vietā piešķirot partijām bezmaksas raidlaku, atbalsta arī portāla Diena.lv uzrunātie eksperti. "Ir nožēlojami, ka medijiem ir jāpārtiek no partiju priekšvēlēšanu reklāmu ziedojumiem," uzskata bijušais Latvijas Televīzijas (LTV) ģenerāldirektors Rolands Tjarve.