Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Sveiks un vesels

Nolaist tvaiku strīdos vai iedzerot?

Koronavīrusa izplatība un ar to saistītie ierobežojumi un pārmaiņas cilvēku ierastajā dzīves ritmā ir pārbaudījums iedzīvotāju mentālajai veselībai un cilvēku savstarpējām attiecībām. Šībrīža neskaidrība, bažas par savu un tuvinieku veselību un turpmāko situāciju, daudziem arī attālinātais darbs un bērnu mācīšanās mājās rada papildu slodzi un paaugstina stresa līmeni. Tā kliedēšanai cilvēkiem šobrīd nav iespējas ķerties pie virknes paņēmienu, kurus viņi varbūt mēdza izmantot pirms Covid-19 pandēmijas, – izpaliek kolektīva sportošana, satikšanās un ballītes ar draugiem, pašdarbības kolektīvu pulcēšanās, kultūras pasākumi. Aptaujas rāda, ka ir tendence pieaugt kaitīgajiem ieradumiem, ko nereti uztveram kā stresa mazinātājus, – alkohola patēriņam, smēķēšanai.

Māksla piedāvā sarunāties bez vārdiem

Mākslas terapijā trešais medijs starp terapeita un klienta attiecībām ir māksla, ar tās palīdzību var izteikt neverbalizētus pārdzīvojumus.

Aizsargbarjera pret uzbrukumiem

Vairāk stresa, vairāk slodzes darbā un sadzīvē, biežāka uzturēšanās iekštelpās, iespējams, kopumā arī mazāk kustību – tas viss rudenī un ziemā mēdz samazināt organisma dabiskās aizsargspējas. Tomēr cilvēka imūno sistēmu, kas ir galvenais sargkareivis cīņā pret mikrobiem un to izraisītām infekcijām, var stiprināt, īpaši piedomājot par galvenajiem imunitātes uzturēšanas pamatprincipiem: sabalansētu uzturu, pilnvērtīgu miegu, veselīgām fiziskajām aktivitātēm svaigā gaisā.

Ilga mūža noslēpumi un revolūcija zinātnē

''Mūsdienās netiek ņemts vērā, kā cilvēks dzīvoja 200 tūkstošus gadu, tikai pēdējos gados sāk rasties zinātniska izpratne par evolūciju. Tā sniedz zinātniski pamatotākas atbildes par cilvēka uzbūvi un veselību, pamazām palīdzot atklāt arī ilgdzīvošanas noslēpumus,'' atzīst ārsts, uzņēmuma SilvExpo valdes loceklis un ilgdzīvošanas pētnieks Uģis Klētnieks.

Kustos, lai labi justos, un iekustinu citus!

Ar devīzi "Piecelies pats un piecel citus!" šoruden atkal norisināsies #BeActive Eiropas sporta nedēļa, kuras mērķis ir piesaistīt cilvēkus aktīvam dzīvesveidam, mazinot mazkustīguma izraisītās saslimšanas. Šī sociālā kampaņa vienlaikus notiek 42 Eiropas valstīs, rosinot iedzīvotājus mainīt ikdienas paradumus un kļūt kaut nedaudz kustīgākiem. Kā atgādina Pasaules Veselības organizācija – kaut vai tikai 30 minūšu mērenas intensitātes slodzes piecas reizes nedēļā būtiski samazinās saslimšanas risku ar daudzām, tai skaitā sirds asinsvadu slimībām.

Pamodies nakts vidū

Lai justos labi, pieaugušajiem miegā jāpavada vidēji septiņas līdz deviņas stundas diennaktī, tomēr daudzus skar bezmiegs, regulāra mošanās naktī un citi miega traucējumi, kuriem var būt dažādi iemesli. Par bezmiegu var runāt tad, ja miega traucējumu epizodes atkārtojas vismaz trīs naktis nedēļā vienu trīs mēnešus ilgā laika periodā. Taču ir vairākas bieži sastopamas situācijas, kuras atstājot bez vērības palielinās arī risks, ka bezmiegs var piezagties nepamanīts, skaidro aptieku tīkla Apotheka uzrunātā Miega slimību centra ārste psihiatre Natālija Bērziņa.

Izprot labāk, bet dara mazāk

Uzskatām, ka dzīvojam veselīgāk, taču sportojam mazāk – tāds varētu būt šīgada pētījuma Mana aptieka & Apotheka Veselības indekss kopsavilkums. Pētījums, kurā sadarbībā ar tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS jau piekto gadu tiešās intervijās tika iztaujāti 1000 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 75 gadiem, ir sabiedrības veselības stāvokļa pašvērtējums un profilakses tendenču mērījums, un tā mērķis ir rosināt cilvēkus aizdomāties un vairāk pievērsties veselīgam dzīvesveidam.

Latvijā

Vairāk Latvijā

Pasaulē

Vairāk Pasaulē

Viedokļi

Vairāk Viedokļi

Sports

Vairāk Sports

Citi

Vairāk Citi

SestDiena

Vairāk SestDiena

KDi

Vairāk KDi

Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze

Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena

Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils

Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms

Izklaide

Vairāk Izklaide