Savus secinājumus VK argumentē ar to, ka atšķirībā no citām iestādēm, kur pārkāpumu lietas gandrīz vienmēr izskata vienpersoniski, pašvaldībās vēl joprojām darbojas koleģiāls lēmumu pieņemšanas modelis administratīvajās komisijās. Šī pieeja ir laikietilpīga, dārgāka un neuzlabo lēmumu kvalitāti. Tādēļ VK aicina atteikties no komisiju koleģiālās formas administratīvā pārkāpuma procesā, pārejot uz vienkāršāku un efektīvāku modeli, tādējādi mazinot birokrātiju un administratīvo slogu. VK arī aprēķinājusi – ietaupījums pašvaldību budžetos var sasniegt pat 1,12 miljonus eiro gadā.
Šeit viennozīmīgi jāpiekrīt VK revidentiem, jo patiešām – vēl okupācijas laikā Latvijā ieviesto sistēmu publiski nokaunināt biedrus un biedrenes "biedru tiesās" par dažādām "padomju pilsoņa tēlam neatbilstošām rīcībām" mūsdienās – vairāk nekā 30 gadu pēc Latvijas neatkarības atgūšanas – ir pilnīgi nepamatoti uzturēt. Vēl jo vairāk tādēļ, ka tam pēc būtības tiek nelietderīgi tērēta nodokļu maksātāju nauda, lai gan – kā norāda VK – lēmumus konkrētās lietās var pieņemt viens cilvēks, kamēr šajās komisijās nereti esot vidēji 8, bet vietām pat 11 cilvēku, kuri pārsvarā esot arī attiecīgās pašvaldības darbinieki.
"Administratīvās komisijas tika ieviestas padomju laikā kā valsts pārvaldes organizēšanas līdzeklis, iesaistot pēc iespējas plašāku sabiedrības daļu. Pārvaldības principi kopš tā laika būtiski mainījušies, taču komisiju modelis nav pārskatīts. Turklāt būtiska komisiju darba daļa ir lēmumi par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem. Jau 2022. gadā Valsts kontrole norādīja uz nepieciešamību atteikties no sodīšanas pieejas un sniedza ieteikumus vairākām ministrijām. Šo ieteikumu ieviešana notiek gausi," uzsver VK padomes loceklis Oskars Erdmanis.
Pēdējā laikā daudz runā par nepieciešamību ekonomēt naudu, mazināt, bet labāk – pilnībā izskaust nelietderīgus tēriņus, lai nodrošinātu finansējumu akūtām vajadzībām – izglītībai, drošībai, veselībai, aizsardzībai u. c. Un tad ir jautājums – ja VK secina, ka, likvidējot šīs "biedru tiesas", ir iespēja ietaupīt miljonus, kāpēc tas nav jau izdarīts līdz šim? Otrs jautājums – cik pašvaldību pārstās šādi nelietderīgi tērēt nodokļu maksātāju naudu? Un vēl maza piebilde – ir absolūti drošticami, ka līdzīgas bezjēdzības atrodamas arī valsts struktūrās.

