Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +6 °C
Daļēji apmācies
Ceturtdiena, 18. aprīlis
Laura, Jadviga
Valdībai ir laiks mosties un godīgi pateikt, kāda ir Latvijas pozīcija

Kāda ir zaļā kursa cena?

Runāt kārajiem Latvijas politiķiem pagājušajā nedēļā gluži vai garām paslīdējis ļoti nozīmīgs notikums – Eiropas Komisija (EK) apstiprināja likumdošanas pakotni t. s. ES Zaļā kursa mērķu sasniegšanai. Tas būtībā ir daudzu jaunu ierobežojošu normu kopums plašā nozaru spektrā, mērķēts uz to, lai līdz 2035. gadam samazinātu siltumnīcefekta gāzu emisijas par 55% salīdzinājumā ar 1990. gadu. Lai arī par šo jautājumu vairākas dienas nepagurstoši vārījās gan Eiropas mediji, gan politiķi, pie mums par šo tēmu plašāki komentāri neizskanēja nedz no premjera, nedz no atbildīgo ministriju puses. Lai gan valdība vēl iepriekšējā nozares ministra Jura Pūces laikā atbalstīja skarbu vides pasākumu plānu, kas atspoguļojas arī plašākai publikai, šķiet, nedzirdētajā Latvijas stratēģijā klimatneitralitātes sasniegšanai.

Daudzviet Eiropā pēc plāna publiskošanas gan ar lielu sparu ir atjaunojušās diskusijas par to, ko paredzētie pasākumi nozīmēs katras valsts ekonomikai, kāds slogs tiks uzlikts iedzīvotājiem un vai šī nasta maz ir godīga un panesama. Piemēram, nīderlandiešu laikraksts, vēršoties pie premjera Marka Rites, raksta: "Megamaniakālais Eiropas klimata plāns karājas virs pilsoņu galvām kā negaisa mākonis... Neievēlēti Briseles dūži ir salikuši kopā pasākumu paku, ko piespiedu kārtā apmaksās patērētāji un uzņēmumi... Pieņēmums, ka pilsonis ir lielākais piesārņotājs, nav patiess. Ir jārunā par enerģētikas sektoru un smago rūpniecību. Taču šobrīd nasta ir neproporcionāli uzlikta sabiedrībai."

Minot tikai divus no EK likumdošanas ierosinājumiem, kas tieši skars ikviena ES pilsoņa maciņu, bet mazāk turīgajiem var izsist pamatu zem kājām, pirmām kārtām jānorāda uz tā saukto emisiju tirdzniecības sistēmu, kuru plānots attiecināt arī uz transporta un ēku sektoru. Dzīvē tas var nozīmēt ievērojamu komunālo, īres un degvielas izmaksu pieaugumu. Vēl viens visu sabiedrību skarošs ierosinājums – no 2035. gada aizliegt auto ar iekšdedzes dzinējiem tirgošanu. Cik katram no mums izmaksās jauns elektroauto vai ūdeņraža auto un vai un par kādu cenu Latvija būs spējīga 14 gadu laikā nodrošināt visaptverošu to uzlādes tīklu, ir gandrīz neatbildams jautājums.

Par laimi, EK ierosinātajai likumdošanas pakotnei jāiet cauri ierastajai procedūrai. Un jau šobrīd redzams, ka kaulēšanās starp dalībvalstīm ar atšķirīgām ekonomikām un enerģijas avotiem būs mežonīga. Latvijas valdībai, premjeram un vides ministram ir laiks mosties un godīgi pateikt, kāda ir Latvijas pozīcija un ko EK plāns nozīmēs Latvijas iedzīvotājiem. Kāda Latvijai būs zaļā kursa cena? 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Trūkst reālas rīcības

Investīciju klimats Latvijā investoru vērtējumā 2023. gadā sasniedzis viszemāko vērtību – 1,9 punktus no 5, un salīdzinājumā ar 2022. gada mērījumiem vērtējums nokrities par 0,4 punktiem. Tā secin...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē