Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Novārtā palikušais ēdājs

Saistībā ar to, ka mūsu valstī ēnu ekonomikas apjomi joprojām ir lieli, laiku pa laikam kāda tautsaimniecības nozare nonāk uzmanības centrā kā "vispelēkākā" un problemātiskākā. Bija laiks, kad daudz tika runāts par ēnu ekonomikas izpausmēm būvniecībā. Tad pienāca brīdis, kad ēnu ekonomikas apkarotāji kritizēja taksometru jomu, fiziskās apsardzes biznesu, autoservisu darbību, kā arī dažādus veselības aprūpes un skaistumkopšanas pakalpojumus.

Pozitīvs rezultāts gan tika iegūts vien tad, kad vienlaikus ar nozares nonākšanu zem kontrolējošo valsts dienestu un sabiedrības uzmanības lupas arī konkrētajā nozarē bija nobriedusi iekšēja nepieciešamība pēc pašattīrīšanās un rezultātā tiešām notika pašu uzņēmēju atbalstīts nozares sakārtošanas process. Veiksmīgs piemērs šajā ziņā ir būvniecība, kurā, lai arī joprojām atgadās pa kādam skandālam, tomēr ir notikuši vērā ņemami uzlabojumi. 

Patlaban zem lupas nonācis ēdināšanas bizness, un eļļu ugunij pielējuši paši šīs nozares uzņēmēji, pozicionējot sevi kā upurus, kuriem visi cenšas ieriebt. Te gan jāteic, ka ēdināšanas bizness fundamentāli atšķiras no būvniecības, jo ir cieši saistīts ar tādiem faktoriem kā vietējo iedzīvotāju pirktspēja un ieradumi, ārvalstu tūristu skaits un vēl arī kafejnīcas, restorāna vai bistro atrašanās vieta. Turklāt ēdināšanā, pretēji būvniecībai, Eiropas Savienības nauda nav dominējošā attīstības nodrošinātāja.  

Šobrīd rodas iespaids, ka ar ēdināšanas biznesu Latvijā ir visai bēdīgi,  – uzņēmēji sūdzas, ka nevar nopelnīt pietiekami daudz naudas, lai veiktu nodokļu maksājumus un nodrošinātu darbiniekiem konkurētspējīgas algas, brīvās vakances neizdodas aizpildīt un kvalitāte ir tāda, kā nu sanāk. Turklāt aizvien spēcīgāku konkurenci kafejnīcām rada dažāda mēroga veikali, kuri aizvien mērķtiecīgāk un plašāk piedāvā gatavo ēdienu klāstu līdzņemšanai. 

Sekojot līdzi ēdināšanas biznesa pārstāvju debatēm, kā arī pieredzes stāstiem par sadarbību ar valsts sektoru, rodas iespaids, ka visā konfliktu mudžeklī tiek aizmirsts galvenais ēdināšanas biznesa finansētājs – klients.

Raugoties starptautiskā mērogā, nereti ēdināšanas uzņēmumu panākumu pamatā ir tieši pastāvīgo klientu loks – tie cilvēki, kuri konkrētajā kafejnīcā vai restorānā atgriežas atkal un atkal. 

Pie mums daža laba ēdināšanas uzņēmuma apmeklētājus tik nepatīkami pārsteidz gan ēdienu diskutablā kvalitāte, gan savdabīgais apkalpošanas stils, ka viņi nolemj "vairs nekad!", bet tas negatīvi ietekmē visu nozari, arī tos uzņēmumus, kuri strādā korekti, kvalitatīvi un pat izcili.

Top komentāri

Anna
A
Nesapratu domu rakstam. Kur un kas no ēdieniem ir apšaubāmas kvalitātes un tāpēc nozarei neiet labi? Makdonaldam ar visu viņa faktiski neēdamo kvalitāti iet pavisam labi. Tieši šudu pardošanai jau iet labi, Jenzis cīnās par to, lai samazina PVN un labu ēdienu gatavotāji varētu dzīvot.
Bez centa Latvijā
B
Paēst Sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā bezdarbniekam bez ienākumiem - padārgi. Kam Rīgā savs stūris - pavards, ūdens krāns ar izlietni- lētāk šo to sapirkt un pagatavot maltīti pašam.
Skatīt visus komentārus

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžīgais aplis tīras nākotnes vārdā(1)

Rīgas pašvaldības atkritumu apsaimniekošanas sistēmas modernizācija, kas tiek īstenota publiskās privātās partnerības ietvaros, ir raisījusi plašas diskusijas Latvijas galvaspilsētā Rīgā. Taču, nes...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē