Laika ziņas
Šodien
Migla
Sestdiena, 27. aprīlis
Tāle, Raimonda, Raina, Klementīne

Īpaši atbildīga debesu romantika

Gaisa satiksmes vadības dispečeri ir ļoti prestiža, taču reta profesija, Guntaram Gūtem pauž VAS Latvijas Gaisa satiksme (LGS) Mācību nodaļas vadītāja Vija Posuma

Jūnija beigās LGS parakstīja līgumu ar Somijas aeronavigācijas uzņēmumu Air Navigation Services Finland Oy par gaisa satiksmes vadības dispečeru apmācību. Šis notikums tika īpaši akcentēts – kāpēc?

Mums tas tiešām ir ļoti būtisks notikums, ņemot vērā, ka iepriekšējo reizi jaunu aviodispečeru apmācība un attiecīgi arī pieņemšana darbā LGS notika pirms desmit gadiem – 2008. gadā. Gaisa satiksmes vadības dispečeri ir ļoti prestiža profesija,  kura, no vienas puses, ir romantikas apvīta, saistīta ar aviāciju, bet, no otras puses, – nopietna, kas prasa plašu zināšanu spektru, intelektuālas prasmes un konkrētas psiholoģiskas kvalitātes. Turklāt tā ir reta profesija, turklāt Latvijā šie dispečeri strādā tikai LGS, tāpēc viņu sagatavošana notiek tikai tad, kad mūsu uzņēmumā rodas vajadzība pēc jauniem darbiniekiem. Šai profesijai ir raksturīgi, ka cilvēks, kurš izlēmis tajā strādāt, faktiski arī nostrādā ļoti daudzus gadus – teju līdz pat aiziešanai pensijā. Ir gan arī gadījumi, kad LGS aviodispečeri pāriet darbā uz citu valstu gaisa vadības satiksmes uzņēmumiem. Taču patlaban LGS jau rēķinās, ka nākamo pāris gadu laikā mums radīsies vajadzība pēc jauniem speciālistiem, kurus jau savlaicīgi sagatavos mūsu Somijas kolēģi, kuri šajā pavasarī uzvarēja LGS izsludinātajā iepirkumā. Turklāt apmācībās Somijā piedalīsies gan LGS, gan arī mūsu Igaunijas kolēģi no Igaunijas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja Lennuliiklusteeninduse AS (Estonian Air Navigation Service, EANS).

Kāpēc tieši Somijas uzņēmums?

Jau minēju, ka aviodispečera profesija ir ļoti reta. Turklāt šī joma ir arī īpaši reglamentēta ar dažādām specifiskām, tajā skaitā drošības, prasībām. Aviodispečerus Eiropā līdz ar to var apmācīt tikai tās mācību organizācijas, kas sertificētas Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteiktā kārtībā, tādēļ nav daudz attiecīgu organizāciju, kuras var veikt šīs jomas speciālistu apmācību. Līdz ar to arī LGS izsludinātais konkurss bija starptautisks.

Paralēli esat izsludinājuši pieteikšanos arī potenciālajiem aviodispečeriem. 

Ne gluži paralēli. Vispirms noskaidrojām apmācību veicēju, kurš ne tikai apmācīs aviodispečerus, bet arī veiks kandidātu testēšanu. Un tagad sadarbībā ar Somijas kolēģiem attiecīgi izsludinām jauno darbinieku atlases konkursu. Šis process arī nebūt nav vienkāršs un ilgs pāris mēnešu, lai no visu potenciālo gribētāju skaita varētu atlasīt tos, kuri patiešām ir atbilstoši šim darbam.

Viņiem jābūt jau ar specifiskām nozares zināšanām?

Paši galvenie nosacījumi pretendentiem – nepieciešama augstākā izglītība – vismaz bakalaura akadēmiskais grāds, viennozīmīgi ļoti labas angļu valodas un matemātikas zināšanas, psiholoģiskā noturība un spēja pieņemt lēmumus dinamiskās situācijās, kā arī, protams, interese par aviāciju. Savukārt tiem 10 topošajiem aviodispečeriem, kuri izturēs atlases konkursu, specifiskās zināšanas un kompetences tad jau iedos nepilnu divu gadu apmācībās – sākotnēji 11 mēnešus Somijā, bet pēc tam līdz astoņiem mēnešiem tās tiks turpinātas LGS. Turklāt arī jauno dispečeru apmācība notiks divos posmos – pirmajā grupā zināšanas apgūs seši, bet otrajā – četri jaunie darbinieki. Pirmās grupas apmācības sākas 2018. gada oktobrī, bet otrās – 2019. gada augustā.

Divu gadu apmācības ir ilgs laiks. Kādas ir garantijas, ka pēc apmācībām šie cilvēki varēs strādāt LGS?

Tieši tāpēc mēs izsludinām arī konkursu potenciālajiem dispečeriem, un tie, kuri izturēs atlasi, jau tiks pieņemti darbā LGS. Savukārt mācību laikā topošajiem dispečeriem maksās algu no 900 eiro mēnesī, kā arī apmaksās ceļu uz Helsinkiem un dzīvošanas izmaksas (dzīvesvietas īres maksu). Pēc apmācībām LGS viņiem garantē interesantu, labi apmaksātu darbu un sociālo garantiju paketi. Turklāt paredzams, ka divi jaunie dispečeri strādās Liepājas lidostā. Tas nozīmē, ka cilvēki, kam finansēsim lielāko apmācības daļu, jau būs pieņemti darbā LGS. Mēs sagaidām, ka topošie darbinieki uzņemsies atbildību, tajā skaitā finansiālu, par savu nākotni. Ņemot vērā to, ka apmācības ir dārgas, kopsummā virs 70 000 eiro, mēs sagaidām, ka topošie kolēģi līdzfinansēs 20 000 eiro. LGS no savas puses var palīdzēt saņemt mācību kredītus ar labiem nosacījumiem. Ņemot vērā atalgojumu un sociālo paketi – viņu ieguldītās investīcijas noteikti atmaksāsies.

Un ja nu beigās cilvēks tomēr izlemj, ka šis darbs nav viņa aicinājums?

Līdz šim tā nav bijis. Tieši tāpēc atlases procesā tiek izmantoti Eiropā atzīti un praksē sevi attaisnojuši testi, kas izstrādāti tieši aviodispečera profesijas kandidātiem. LGS noskaidro potenciālā darbinieka vispārējo atbilstību šim darbam, kas vienlaikus ir gan dinamisks, gan atbildīgs darbs. Tieši tāpēc mēs jau savlaicīgi brīdinām interesentus, ka, lai gan tiek darīts viss, lai atlases process būtu pēc iespējas īsāks, tomēr jārēķinās, ka gaisa satiksmes vadības dispečeru studentu izvēles process ir rūpīgs un prasīs ilgāku laiku. Šis amats sev līdzi nes ļoti lielu atbildību, jo tieši no šo cilvēku profesionalitātes un spējas saglabāt nosvērtību stresa situācijās ir atkarīga daudzu cilvēku drošība. Savukārt kandidāts jau atlases gaitā saprot, vai daudzās prasības un kompetences, kas nepieciešamas šajā darbā, ir viņam pa spēkam.

Kā spējat noturēt darbiniekus, ņemot vērā, ka būtībā aviodispečeriem Eiropas Savienībā ir identiskas prasības, kas nozīmē, ka speciālistam no Latvijas ir iespēja strādāt jebkurā valstī Eiropā, turklāt par lielāku atalgojumu?

Protams, lai arī Latvijā aviodispečeru atalgojums ir krietni virs vidējā – sākot no 3000 eiro, tomēr citās, īpaši attīstītajās valstīs, šis atalgojums ir augstāks. Taču te gan jāņem vērā nianse – Latvijas gaisa telpa ir mazāk noslogota nekā citās Eiropas valstīs, sevišķi runājot par reģionālo lidostu noslodzi. Tas nozīmē, ka līdz ar lielāku atalgojumu palielinās arī ikdienas slodze. Tajā pašā laikā ir vairāki kādreizējie LGS darbinieki, kuri šobrīd ļoti veiksmīgi strādā pat ļoti lielās Eiropas valstīs.

Vai ir bijuši gadījumi, kad tomēr nākas pārtraukt darba attiecības ar aviodispečeru viņa profesionālās neatbilstības dēļ?

Profesionālā neatbilstība nekad nav bijusi par iemeslu darba attiecību izbeigšanai. Tieši tāpēc arī īstenojam tik ļoti skrupulozu atlases procedūru, un tieši tāpēc aviodispečeri savā amatā nostrādā ļoti daudzus gadus. Tomēr viens no būtiskiem kritērijiem ir darbinieka labs veselības stāvoklis, ko attiecīgi regulāri pārbauda pēc specifiski noteiktiem standartiem, kas atkal ir augstāki nekā daudzās citās jomās. Neatbilstība noteiktajiem kritērijiem gan ir bijis iemesls, kādēļ vairākos gadījumos mums nācies izbeigt darba attiecības ar dispečeriem. Taču, rēķinoties ar šādu iespējamību un, ņemot vērā to, ka šo cilvēku profesionālās zināšanas ir ļoti specifiskas un praktiski nepielietojamas citās jomās, savus darbiniekus apdrošinām šādiem gadījumiem, kas viņiem sniedz drošības sajūtu – ja nāksies negaidīti pamest darbu veselības dēļ, vismaz sākotnēji nebūs jāsatraucas par savu finanšu situāciju, kamēr tiks atrasts jauns darbs.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Meklējot atbildīgos, jāsāk ar Āboltiņu

Jaunās Vienotības toreizējais ģenerālsekretārs Artis Kampars 12. Saeimas vēlēšanu naktī uzstājīgi lūdzis IT kompānijai SOAAR, kura gadiem ilgi gādāja par vēlēšanu tehnisko norisi, lai tās vadītājs Re...

Viena uzņēmuma likums

Absolūtā triecientempā valdībai un Saeimai "cauri tika izdzīti" grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību, kas paredz valstij iespēju iegādāties jaunemitētus fiksēta ienākuma vērtsp...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē