Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Ceļojums uz poligona malu

Fotogrāfes Agņeškas Raisas dialogs ar Andreju Saharovu

Latvijas Fotogrāfijas muzeja izstāžu zālēs ir atvērta poļu fotogrāfes, Sputnik Photos kolektīva līdzdibinātājas Agņeškas Raisas izstāde Pēdējā saruna ar akadēmiķi Saharovu. "Šī izstāde bija paredzēta nākamajā gadā, bet apstākļu sakritības dēļ tā ir skatāma agrāk – tieši šajā laikā, kad visa pasaule ir sākusi runāt par Černobiļas atomelektrostacijas katastrofu," sarunā ar laikrakstu Diena stāsta muzeja vadītāja Maira Dudareva. Šī gada maijā uz mazajiem ekrāniem iznākušais vēsturiskās drāmas žanra miniseriāls Černobiļa par 1986. gadā notikušo eksploziju ir aktualizējis jautājumus par pašu notikumu un no tā izrietošās tēmas. 

Vēl pirms šīs hiperintereses aizsākuma poļu fotogrāfe ir izpētījusi Semipalatinskas kodolizmēģinājumu poligonu Kazahstānā, kas darbojās no 1949. līdz pat 1989. gadam. Šajā laikā tika veikts vairāk nekā četrsimt piecdesmit detonāciju. Teritorijas ziemeļu malā tika uzbūvēta mazpilsēta Semipalatinska 21, lai pārvaldītu šos "eksperimentu laukus". Mūsdienās tā ir pazīstama kā Kurčatova – par godu padomju atombumbas projekta vadītājam Igoram Kurčatovam. Joprojām daudzi šī reģiona iedzīvotāji cieš no radioaktīvā piesārņojuma, kas konstatēts augsnē, pārtikā un ūdenī. 
Izstādes nosaukums ir saistīts ar 1989. gadā publicētu rakstu avīzē, kurā kāds amerikāņu žurnālists apraksta tikšanos ar Andreju Saharovu neilgi pirms viņa nāves. Viņš bija viens no padomju kodoltermiskās jeb ūdeņraža bumbas izstrādātājiem, kurš vēlāk kļuva par ļoti izteiktu ieroču izmantošanas pretinieku, disidentu, cilvēktiesību aizstāvi un Nobela Miera prēmijas ieguvēju 1975. gadā. (Kā tas notika? Atbildi uz šo jautājumu pirms trīspadsmit gadiem meklēja latviešu režisore Ināra Kolmane savā dokumentālajā filmā Mans vīrs Andrejs Saharovs (2006), kuras galvenā varone bija viņa dzīvesbiedre Jeļena Bonnere.) Šo izstādi var uztvert kā Agņeškas Raisas dialogu ar akadēmiķi, kurā tiek apspriestas atmiņas par šo postošo periodu. Viņa jautā, kā totalitārā valsts, kas veica šos "eksperimentus", ir izvairījusies no atbildības par šīs rīcības sekām.

Varšavā dzīvojošās poļu fotogrāfes darba joma ir dokumentālā fotogrāfija. Viņu interesē Centrālās un Austrumeiropas postpadomju mantojums un tēmas, kas ir saistītas ar tā mītiem, vēsturi un atkārtotu tās interpretāciju. Pēdējos gados Agņeška Raisa ir pievērsusies arī ainavām un ekoloģijai. Viņas darbi ir bijuši publicēti žurnālos Newsweek, The Guardian un citos. Izstāde Pēdējā saruna ar akadēmiķi Saharovu būs aplūkojama līdz 11. augustam. Vairāk informācijas var lasīt www.fotomuzejs.lv.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Paliek puspavērts(5)

Nekad neesmu bijis uz Imantdienām – tas latvietim laikam nav nekas tāds, ar ko vajadzētu lepoties. Turklāt vēl, ja esi mūzikas pētnieks un – jo vairāk – kvēls Imanta Kalniņa cienītājs. Varbū...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja