Šajā izstādē katrs skatītājs kļūst par līdzradītāju, kur pasaule spoguļojas caur viņa paša pieredzi un iekšējo pasauli.
Agates Apkalnes jaunākie darbi arvien biežāk pietuvinās apziņas un pasaules uzbūves dziļumiem. Viņas fotoreālisma stilā izpaustais talants guvis augstu novērtējumu Latvijā un plašu atzinību Rietumeiropā. Gadu gaitā māksliniece attīstījusi simboliskākus, daudzslāņainākus sižetus un semantiski bagātus tēlus.
Kā uzsver Agate Apkalne, visuma pieskāriens ir mirklis, kas ienāk mūsos bez vārdiem – kā impulss, kā klusa dzirksts, kas kaut ko atmodina. Tas vēstī par klātesamības burvību, par mirkļa skaistumu. Tas ir kā vibrācija, kā gaismas vilnis, kā doma, kas dzimst nevis no domāšanas, bet no saiknes ar kaut ko Augstāku. Pasaule kļūst par spoguli šim neredzamajam impulsam.
Izstādes dabas ainavas meditatīvi atslābina skatītāju, ļaujot iegrimt savos iekšējos dziļumos un doties tālāk mākslinieku radītajā dabas varenībā. Tāpat kā budismā tiek teikts: “Kalns atspoguļojas ūdenī, bet ūdens nekad nesajaucas ar kalnu.”
Patiesība vienmēr paliek nemainīga, pat ja tā redzama caur mūsu prāta nemierīgo virsmu. Tas, ko redzam, nav patiess, bet gan mūsu uztveres radīts atspulgs. Kalns simbolizē ceļu uz iekšējo mieru un Dvēseles atgriešanos pie sevis, kamēr tā atspulgs atklāj mūsu uztveres ilūziju.
Kā norāda māksliniece, kalns ir viens no senākajiem simboliem apziņas pieaugšanai un iekšējai transformācijai. Kāpšana kalnā bieži ir vientuļa, stāva un klusa, un katrs solis augšup atstāj aiz muguras kādu ilūziju. Virsotnē nav pūļa vai aplausu – tikai vējš, plašums un klusums. Virsotne nav gala punkts, bet jauna ieelpa, kas atklāj vēl plašāku horizontu un jaunu atziņu.
Visas cikla Visuma pieskāriens spoguļu gleznas ir gleznotas kā četri atsevišķi darbi, kuri, savienojot, veido Dabas mandalu, un tos ir iespējams transformēt vai pārkārtot. Patiesība ir viena – taču katrs to redz no sava skatupunkta.
Katra cikla glezna, skaņdarbs un objekts sev līdzi nes īpašu nozīmi un aizraujošu rašanās stāstu, padarot šo ciklu par abu autoru dvēseles dienasgrāmatas audiovizuālu atveidu.
Māksliniece par saviem darbiem stāsta: “Katra mana glezna ir kā logs ne tikai uz manu pasauli, bet arī uz skatītāja iekšējo telpu. Kāds ieraudzīs patiesību, cits – savu ilūziju. Vienam tie būs vienkārši vārdi, citam – platforma lidojumam. Bet kāda Dvēsele atskārtīs patiesības relatīvo un vienlaikus vienoto dabu. Es gleznoju atziņas, kas gūtas Dvēseles transformācijas rezultātā. Manas gleznas ir atmiņas no vietām, kur Dvēsele atstājusi savu atspiedumu. Spēku rodu Dabas varenībā – nav nekā skaistāka par Dieva radīto arhitektūru, kas atgādina, ka skaistums ir visur, ja vien cilvēks tam atver acis.”
Gleznu ciklā Visuma pieskāriens Agate Apkalne ievada skatītāju meditatīvā, harmoniskā dabas vērojumā – refleksijā par pasaules uzbūves principiem un aicinājumu ielūkoties savas dvēseles gaitās. Apziņas un zemapziņas dialogu māksliniece ietērpusi gleznās un atspulgu saspēlēs, kur skrupulozi attēlotie kalni, zvaigžņotās debesis un ūdens stihija kļūst par simboliskiem dvēseles transformāciju atspoguļojumiem.
Kristaps Grasis – mūziķis, komponists un producents – darbojas dažādos žanros, tostarp klasiskajā mūzikā, džezā, folk un rokmūzikā. Pēdējos gados viņš pievērsies dabas skaņām un meditācijām, radot skaņas, kas papildina glezniecisko pieredzi un aicina skatītāju kļūt par daļu no telpas un dabas harmonijas.
Izstādes Visuma pieskāriens ietvaros būs skatāma arī videoprojekcija Ceļš uz mājām.
Izstāde Liepājas muzejā, Kūrmājas prospektā 16/18, būs aplūkojama līdz 2026. gada 25. janvārim.

