Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Realitāti var atainot, tikai konstruējot to. Londonā notiek fotomākslinieka Andreasa Gurska retrospekcija

Londonas Heivorda galerijā līdz 22. aprīlim notiks vācu fotogrāfa Andreasa Gurska retrospekcija. Tajā eksponēti 68 darbi, kas tapuši no 1984. līdz 2016. gadam

1955. gadā Leipcigā dzimušais Andreass Gurskis ir viens no mūsdienu nozīmīgākajiem fotomāksliniekiem. Viņš kļuvis slavens ar lielformāta fotogrāfijām, kuras savā mērogā var sacensties ar monumentālo glezniecību. "Mani interesē dzīves enciklopēdija," uzsver Andreass Gurskis, kurš pēta mūsu kolektīvo eksistenci, iemūžinot milzīgas cilvēka radītas konstrukcijas (lielveikalus, vairumtirdzniecības bāzes, biržas, rūpnīcas, debesskrāpjus, ostas, autostāvvietas, lidostas, lopkautuves), vērienīgus masu skatus (naktsklubos, stadionos, reivu norises vietās) un dabas ainavas.

Viņš pievērš uzmanību tam, kā mainās cilvēku attiecības ar dabas pasauli un kādu iespaidu uz mūsu dzīvi atstāj globalizācija. Andreasu Gurski mēdz uzskatīt par kapitālisma vizuālās hronikas autoru, turklāt viņš ir viens no dārgākajiem mūsdienu fotomāksliniekiem.

Andreasa Gurska fotodarbi ir rūpīgas manipulācijas rezultāts: visbiežāk viņš piedāvā šķietami bezgalīgus, panorāmiskus skatus no putna lidojuma (cita versija – Gurskis uz pasauli skatās no augšas, jo iedomājas, ka ir dievs). Neapbruņota cilvēka acs ko tādu ieraudzīt un aptvert nespēj. Pārsteidzošākais ir tas, ka visas detaļas, figūriņas un elementi, ko redzam milzīgajā attēlā, ir fokusā.

"Realitāti var atainot, tikai konstruējot to," saka Andreass Gurskis. Viņam ir svarīgs mērogs, precizitāte un kompozīcijas perfekcija. Pēdējos gados tapušie darbi ir estētiski tuvāki abstraktajai glezniecībai nekā dokumentālajai fotogrāfijai. Viņa darbi ir sakombinēti no daudzām atsevišķi uzņemtām un digitāli apstrādātām fotogrāfijām, tāpēc daži kritiķi apgalvo: vācu mākslinieka darbi tikai izskatās pēc fotogrāfijām, bet patiesībā tās ir digitālās kolāžas. Viņš pats ir nevis vērotājs, bet savas pasaules radītājs. Andreasa Gurska mākslas specifiku ietekmējusi tehnoloģiju attīstība un lielformāta fotopapīra izgudrojums. Kādreiz mazajās fotogrāfijās vajadzēja rūpīgi ieskatīties, pienākot tām tuvu klāt, savukārt Andreasa Gurska darbi ir jāaplūko, atkāpjoties vairākus soļus atpakaļ.  

Andreass Gurskis studējis vizuālo komunikāciju Folkvanga universitātē Esenē, pēc tam apguvis fotomākslu Diseldorfas Mākslas akadēmijā prominento fotogrāfu un pasniedzēju Bernda un Hillas Beheru vadībā. Šo pedagogu klasi absolvējuši vēl divi ievērojami vācu fotogrāfi – Tomass Rufs un Tomass Štruts. Pašlaik arī pats Andreass Gurskis ir Diseldorfas Mākslas akadēmijas profesors.

Informācija par izstādi: www.southbankcentre.co.uk

 

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Diena jautā

Cik partijas vai partiju apvienības, tavuprāt, tiks nākamajā Saeimā?

Kopā nobalsojuši: 203

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Izrādes Pūt, vējiņi! recenzija. Latviešu Vāgners(3)

Nekad līdz šim luga Pūt, vējiņi! nav tikusi tik konsekventi ielikta žanra kanonā un struktūrā – Raiņa, Imanta Kalniņa, Elmāra Seņkova un Monikas Pormales izrāde ir traģēdija ar katarsi raisošu mē...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja