Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +11 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 26. aprīlis
Rūsiņš, Sandris, Alīna

Ir iespēja samazināt kopējo elektrības rēķinu

Elektrības patēriņa analīze dod iespēju klientiem kļūt energoefektīviem un samazināt kopējo elektrības rēķinu pat par 30 procentiem, uzsver AS Sadales tīkls (ST) klientu direktore, valdes locekle Baiba Priedīte.

Kāds ir galvenais viedo elektroenerģijas skaitītāju uzstādīšanas iemesls?

Galvenie apsvērumi viedo elektroenerģijas skaitītāju uzstādīšanas sākšanai bija vajadzība atjaunot novecojušo skaitītāju parku, tehnoloģiju attīstība un klientu prasības pēc detalizētākas informācijas par elektrības patēriņu, kā arī iespēja paaugstināt ST saimnieciskās darbības izmaksu efektivitāti, kas pozitīvi ietekmēs sadales sistēmas pakalpojumu tarifus ilgtermiņā. Visā Eiropā elektrotīkls kļūst digitāls un attālināti vadāms. Viedo skaitītāju uzstādīšana bija rūpīgi izsvērts un ekonomiski pamatots lēmums, jo gudra elektroenerģijas patēriņa uzskaite dod būtiskus ieguvumus visām elektroenerģijas tirgū iesaistītajām pusēm – gan klientiem, gan tirgotājiem, gan sadales sistēmas operatoram.

Kādi ir galvenie ieguvumi?

Galvenie ieguvumi klientiem ir datu pieejamība par faktiski patērēto elektroenerģiju stundas, dienas un mēneša griezumā, kas ļauj elektrības patēriņu salīdzināt dažādos periodos un atrast elektrības "zagļus", piemēram, bojātas un energoneefektīvas elektroierīces, kuru lietošanai nepieciešams liels elektrības patēriņš. Energoefektīvu elektroierīču lietošana ir viens no veidiem, kā samazināt patēriņu un izdevumus par elektrību. Datu pieejamība ļauj mainīt arī elektrības lietošanas paradumus. Ikdienas steigā ne vienmēr aizdomājamies, ka televizors, kas izslēgts ar pulti, mobilo telefonu lādētāji, kas atstāti kontaktligzdās, interneta modemi, signalizācija un citas ierīces patērē elektrību arī gaidīšanas režīmā. Klienti secinot, ka elektrības patēriņš īpašumā ir arī viņu prombūtnes laikā, daudz aktīvāk maina elektrības lietošanas paradumus un vairāk sāk interesēties par sava mājokļa vai uzņēmuma energoefektivitāti. Pēc viedā skaitītāja uzstādīšanas un klienta informēšanas par attālinātu datu nolasīšanas sākšanu patēriņa dati pieejami elektroenerģijas tirgotāju vai ST klientu portālā www.e-st.lv. Šo informāciju par attālinātu datu nolasīšanas sākšanu vēstules, īsziņas vai e-pasta veidā klients saņem no sava tirgotāja vai ST.

Tiek runāts, ka jaunie skaitītāji uzskaitot vairāk elektroenerģijas, jo klienti konstatē, ka tiek uzskaitīts vairāk. Ko šie skaitītāji īsti dara – uzskaita vairāk vai precīzāk?

Pareizā atbilde būtu – uzskaita visu patērēto elektrību kā līdz šim. Kāpēc klientiem tagad šķiet, ka viņiem nākas maksāt vairāk, – es teiktu, 99% gadījumu tā ir klienta līdz šim izvēlētā norēķinu kārtība. Gudrā elektroenerģijas uzskaite būtiski maina arī līdzšinējo norēķinu kārtību, ja vien klients nav izvēlējies tirgotājam maksāt katru mēnesi par noteiktu kilovatstundu apjomu. Nomainot skaitītāju uz viedo skaitītāju, tiek fiksēts noņemtā skaitītāja rādījums. Pēc viedā skaitītāja uzstādīšanas elektroenerģijas tirgotājs tiek informēts par faktisko objektā patērēto elektroenerģiju katru mēnesi. Ir pietiekami daudz gadījumu, ka klients ziņojis rādījumus un veicis maksājumus pēc vidējā mēneša elektrības patēriņa vai nav ziņojis skaitītāja rādījumus katru mēnesi, bet faktiskais patēriņš bijis lielāks. Šādos gadījumos rodas mīti, ka skaitītājs uzskaita vairāk, lai gan patiesībā gada griezumā vidējais elektrības patēriņš palicis nemainīgs vai klients līdz šim nav norēķinājies par faktiski patērēto elektroenerģiju. Tāpēc mēs klientiem iesakām elektroenerģijas patēriņa pieaugumu izvērtēt gada griezumā un izvēlēties sev piemērotāko norēķinu kārtību. Arī es līdz viedā elektroenerģijas skaitītāja uzstādīšanai nezināju savu katra mēneša faktisko elektrības patēriņu, jo norēķinājos par noteiktu kilovatstundu apjomu, tomēr, kad sāku izmantot iespēju detalizēti apskatīt sava patēriņa datus, sapratu, ka mans elektroenerģijas patēriņš ziemas periodā bijis daudz lielāks. Turklāt šobrīd priecājos, ka par skaitītāja rādījumu vairs nav jādomā katru mēnesi, jo gudrais skaitītājs ziņo to manā vietā un katru mēnesi saņemu elektrības rēķinu par faktiski patērētajām kilovatstundām.

Pirms vairākiem gadu desmitiem mums mājsaimniecībās bija tikai ledusskapji, televizori, ko izslēdzām ar podziņu. Mēs zinājām, ja lietojam elektroierīci, ir elektrības patēriņš. Tagad, ieraugot elektroenerģijas patēriņa datus, nereti rodas jautājums: kā var būt, ka elektroierīces konkrētā brīdī nelietoju, tomēr patēriņš ir? Atbilde ir vienkārša – visas elektroierīces kļuvušas gudrākas un patērē elektrību cauru diennakti. Lai samazinātu šo iekārtu elektrības patēriņu, tās jāatslēdz no elektroapgādes pilnībā. Iespaids uz katra mēneša kopējo elektroenerģijas patēriņu ir 1–20 kilovatstundu mēnesī.

Esam energoneefektīvi patērētāji un nedomājam par taupīšanu? 

Tad, kad klientam ir indukcijas vai elektroniskais skaitītājs, klients redz tikai mēneša kopējo patēriņu un ir grūtāk izdarīt secinājumus par elektroiekārtām, kuras patērē visvairāk elektrības, par elektrības lietošanas paradumiem. Savukārt, izmantojot viedo skaitītāju, klientiem ir iespēja redzēt un analizēt katrā stundā patērēto elektroenerģiju. Arī veiktās klientu aptaujas rāda, ka lielākā daļa klientu pat nezina savu ikmēneša elektrības patēriņu un reti kurš klients pievērš uzmanību elektrības lietošanas paradumiem un patēriņa mērķtiecīgai samazināšanai. Iegūstot detalizētus datus, klienti sāk domāt par energoefektivitāti.

Ko tad, ja cilvēks pamanījis, ka viņam aprēķins tomēr audzis?

Elektroenerģijas tirgotājs, saņēmis no mums reālo elektroenerģijas skaitītāja rādījumu, izraksta klientam rēķinu par faktiski patērēto elektroenerģiju. Šādos gadījumos var veidoties starpība starp klienta ziņotajiem rādījumiem, kas bieži neatbilst faktiskajam skaitītāja rādījumam, jo daļa klientu ik mēnesi maksā par pieņemtu kilovatstundu apjomu, nepārliecinoties, vai tāds arī ir faktiskais elektrības patēriņš. Līdz ar viedā skaitītāja uzstādīšanu rodas nesakritības. Ja klients visu laiku uzrādījis vidējo patēriņu 100 kilovatstundu, bet skaitītājs nomainīts ziemas mēnešos, kad elektrības patēriņš ir lielāks, pēkšņi tirgotājs klientam izsūta rēķinu par 300 kilovatstundām, kas arī reāli ir patērētas. Klients līdz viedā skaitītāja uzstādīšanai maksājis par 100 kilovatstundām un nesaprot, kāpēc pēkšņi tiek atsūtīts pēc būtības trīsreiz lielāks rēķins, bet, ja skatāmies gada griezumā, – 100 kilovatstundu vidēji mēnesī sanāk, jo vasarā klienta elektrības patēriņš ir mazāks. Tāpēc arī ST aicina tirgotājus skaidrot klientiem par pārmaiņām rēķinos pēc skaitītāja maiņas, kā arī pašiem klientiem ir svarīgi apzināties savu faktisko elektroenerģijas patēriņu un izvēlēto norēķinu kārtību.

Līdz šim neesam konstatējuši nevienu gadījumu, kad viedais skaitītājs elektrības patēriņu uzskaitītu neprecīzi. Kopumā esam uzstādījuši jau vairāk nekā 280 tūkstošu viedo elektroenerģijas skaitītāju.

Ja klients izvēlas norēķināties ar tirgotāju pēc vidējā patēriņa, vai ST kaut kas mainās? 

Pašreizējā elektroenerģijas tirgus modelī mēs kā elektroenerģijas piegādātājs esam atbildīgi, lai tiktu nodrošināta faktiski patērētās elektroenerģijas uzskaite ikvienam klientam, un šos datus mēs nododam tālāk klienta izvēlētajam tirgotājam. Līdz ar to tirgotāji klientiem var piedāvāt dažādus elektroenerģijas piedāvājumus, jaunus pakalpojumus, piemērotāko norēķinu kārtību un līguma nosacījumus. Savukārt mums kā sadales sistēmas operatoram elektrības tirgotājs samaksā par klientam faktiski piegādātās elektroenerģijas apjomu – neatkarīgi no savstarpējā līguma nosacījumiem ar klientu.

Kādi ieguvumi ir ST?

Ar viedajiem skaitītājiem ST var operatīvāk iegūt informāciju par elektroenerģijas patēriņu un izvērtēt transformatoru noslodzi, kas savukārt ļauj optimāli plānot investīcijas un noteikt iespējamās elektroenerģijas zudumu vietas elektrotīklā, kā arī varam atklāt nelikumīgas elektroenerģijas lietošanas gadījumus. Liels ieguvums ST ir iespēja samazināt darbības izmaksas, kuras saistītas ar skaitītāju apkalpošanu un uzturēšanu. Līdz šim gada laikā veicām vairāk nekā 1,4 miljonus darba uzdevumu pie skaitītājiem, savukārt, ieviešot viedos skaitītājus, skaitītāja atslēgšanai un pieslēgšanai, skaitītāju rādījumu iegūšanai nav nepieciešama fiziska ierašanās objektā, to varam paveikt attālināti. Tādējādi, pieaugot uzstādīto viedo skaitītāju skaitam, būtiski samazinās personāla un transporta izmaksas.

Neatkarīgi no skaitītāja tipa skaitītāja darbības nodrošināšanai nepieciešama elektroenerģija, par kuru maksā ST, un šīs izmaksas ietekmē sistēmas pakalpojumu tarifus. Viedā skaitītāja pašpatēriņš ir vidēji par 70 procentiem mazāks nekā indukcijas skaitītājiem, kas savukārt samazina uzņēmuma izmaksas. 

ST ir iespēja uzlabot klientu apkalpošanas procesus, nodrošinot sniegto pakalpojumu operativitāti un datu pieejamību vienkāršā un ērtā veidā. Savukārt mūsu darbiniekiem nav jātraucē klienti, lai iegūtu skaitītāju rādījumus.

Pēc kādiem principiem izvēlaties, kur un kad likt viedo skaitītāju?

Mūsu mērķis ir līdz 2023. gadam uzlikt viedos skaitītājus visiem elektroenerģijas lietotājiem. Katram gadam tiek izstrādāts skaitītāju nomaiņas plāns. Šogad plānojam uzstādīt 110 tūkstošus viedo skaitītāju. Ja runājam par prioritātēm, galvenā prioritāte, protams, ir tehnoloģiski novecojušie skaitītāji. Tie klienti, kuriem jau uzstādīts viedais skaitītājs un kuri izmanto skaitītāja sniegtās priekšrocības, par to iespējām stāsta arī saviem radiem un paziņām, kuru objektos tādi vēl nav uzstādīti. Faktiski šie klienti ir kā vēstneši pārējai sabiedrībai, jo sevišķi šogad, kad jau vairāk nekā 25% mūsu klientu objektos uzstādīti viedie skaitītāji. Pieprasījums pēc tiem kļūst lielāks, nekā esam paredzējuši savā ikgadējā skaitītāju uzstādīšanas plānā.

Kā ar izmaksām?

Klientam viedā skaitītāja uzstādīšana tiek veikta bez maksas. Tās ir ST izmaksas. Turklāt, ņemot vērā, ka šobrīd viena no sadales sistēmas operatoru prioritātēm ir elektrotīkla digitalizācija, palielinās gan šo skaitītāju ražotāju skaits, gan to ražošanas apjoms, kas rada konkurenci starp ražotājiem, un tas ievērojami samazina skaitītāja cenu. Tas, protams, nozīmē arī mazākas izmaksas sadales sistēmas operatoram, tos iegādājoties. Būtībā patlaban viedais skaitītājs ar daudz lielāku funkciju, ieguvumu un priekšrocību apjomu izmaksu ziņā līdzinās indukcijas un elektroniskajiem skaitītājiem.

Kā klients var zināt, kad paredzēts nomainīt viņa skaitītāju?

Visiem klientiem viedos elektroenerģijas skaitītājus plānojam uzstādīt līdz 2023. gadam. Skaitītāju nomaiņas plānu mēs sagatavojam iepriekšējā gadā uz nākamo gadu. Te gan jāpiebilst, ka mazliet grēko elektroenerģijas tirgotāji, kuri klientiem sola, ka, gadījumā ja viņi izvēlēsies viņu piedāvājumus ar biržai piesaistītu elektroenerģijas cenu, mēs uzreiz uzstādīsim viņiem viedo skaitītāju. Tā gluži nav, jo mums ir konkrēts skaitītāju nomaiņas plāns.

Kā es uzzināšu par skaitītāja maiņu, ja mani tas maz interesē?

Šajā gadā būtiski esam uzlabojuši klientu informēšanas procesu. Klients par skaitītāja maiņu uzzinās jau dažas dienas iepriekš. Ja klienta skaitītājs atrodas brīvi pieejamā vietā, klienta klātbūtne nav nepieciešama. Mūsu darbinieki veic fotofiksāciju vecā un jaunā skaitītāja radījumam. Klientam tiek atstāta informācija par noņemtā un uzstādītā skaitītāja rādījumu, skaitītāja sniegtajām priekšrocībām. Svarīgi ir zināt, ka uzstādītos viedos skaitītājus attālinātajai datu nolasīšanas sistēmai pieslēdzam pakāpeniski, tas var aizņemt pat vairākus mēnešus un tikai tad, kad klients individuāli saņēmis informāciju par attālinātās datu nolasīšanas sistēmas pieslēgšanu, viņš var sākt izmantot visas viedā skaitītāja priekšrocības. Par skaitītāja sniegtajām priekšrocībām, par klientu informēšanas procesu, kā arī ar biežāk uzdotajiem klientu jautājumiem ikviens var iepazīties mājaslapā www.sadalestikls.lv. Līdz tam spēkā ir iepriekšējā rādījumu nolasīšanas un norēķinu kārtība. Ja skaitītājs atrodas klienta īpašumā, mums nepieejamā teritorijā, cenšamies pielāgoties klienta iespējām un viņam ērtākajam laikam, lai mūsu darbinieku iekļūtu klienta īpašumā un varētu veikt  skaitītāja nomaiņu.

Top komentāri

Mans vārds
M
Samazināt elektrības rēķinu ? :D Da labi ... Var samazināt patērētās kW/h , bet rēķini tikai augs ...
Ekonomiskā spuldzīte un tējkanna
E
Kilowatstundās nodedzinu ap 3, 3 Eur, pieskaita sadales tīklu artavu, kas uzrēķināta daudzstāvenes dzīvoklim plus obligātā iepirkuma figņu - rēķins ir ap 12 Eur!
energobandīti melo atkal
e
Rēķinu, melīt spamerīt, samazina ļoti vienkārši - samazinot patēriņu!
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Meklējot atbildīgos, jāsāk ar Āboltiņu

Jaunās Vienotības toreizējais ģenerālsekretārs Artis Kampars 12. Saeimas vēlēšanu naktī uzstājīgi lūdzis IT kompānijai SOAAR, kura gadiem ilgi gādāja par vēlēšanu tehnisko norisi, lai tās vadītājs Re...

Viena uzņēmuma likums

Absolūtā triecientempā valdībai un Saeimai "cauri tika izdzīti" grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību, kas paredz valstij iespēju iegādāties jaunemitētus fiksēta ienākuma vērtsp...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē