Visas iespējas ir interneta vietne, kas apkopo jauniešu iespējas līdzdalībai – gan starptautiskas programmas, gan apmaiņas projektus, brīvprātīgo darbu, konkursus, stipendijas un citas iespējas Latvijā un citās valstīs. Informācija orientēta uz jauniešiem vecumā no 14 līdz 28 gadiem. Platforma ir sākusi darbību šī gada 6. novembrī.
Ja ir ideja, iespējas atrodas
Otrs Gustava un viņa komandas veidotais projekts ir vietne Kurp es?, kas apkopo ziņas par visiem Latvijā notiekošajiem izklaides un kultūras pasākumiem, kā arī nodarbojas ar biļešu tirdzniecību uz daļu no tiem. Komanda, kas veido abas šīs interneta platformas, ir viena un tā pati. "Projektos ir iesaistīti galvenokārt studenti, kas šeit veic nepilna laika darbu, bet kā pilna laika darbinieki esam trīs – es, vadītājs un īpašnieks, un divi programmētāji. Kopā esam 10 cilvēki," stāsta Gustavs. Komanda tapa, gan apzināti meklējot konkrētus profesionāļus noteiktiem amatiem pēc paziņu un draugu ieteikumiem, gan veicot atlasi pēc publicētā darba sludinājuma. Svarīgāk par CV rakstīto amatu sarakstu Gustavam esot šķitis vērtēt potenciālo darbinieku personību un īpašības, kas ļautu īstenot inovatīvas idejas un sadarboties.
Vēlme veidot savu uzņēmumu 24 gadus vecajam jaunietim briedusi jau vairākus gadus, un, arī izvēloties studiju virzienu, viņš zinājis, ka vēlas īstenot savas idejas, virzot tās starptautiskā tirgū, saistībā ar interneta tehnoloģijām.
"Pirms diviem gadiem atgriezos no mācībām Nīderlandē. Gribējās pamēģināt īstenot ko savu. Doma par vietni, kas apkopotu informāciju par pasākumiem, man bija jau pirms laiciņa.Kopā ar pirmajiem darbiniekiem – domubiedriem – iekļuvu radošo industriju inkubatorā, paveicās, jo izdevās piesaistīt sponsoru.
Pats darīju visu teju no nulles – formulēju ideju un izstrādāju tās prezentāciju, meklēju komandu, sākot no programmētāja, beidzot ar mārketinga vadītāju.
Pats gāju pie sadarbības partneriem un stāstīju par savu ideju, meklējot visdažādākās iespējas tās realizēšanai. Nepilna pusgada laikā radās mājaslapa Kurpes.lv. Paralēli tapa ideja veidot arī projektu, kas vienkopus apvienotu informāciju par projektiem, kuros var startēt jaunieši. Veiksmīgi sakrita apstākļi, ka tieši tajā brīdī, kad bijām gatavi prezentēt savu jauno ideju, tika izsludināts Altum sociālās uzņēmējdarbības grants. Uzrakstījām pieteikumu, dabūjām finansējumu," atceras Gustavs.
Ar skatu plašumos
Gustavs Upmanis norāda – veiksmīgā projektu izveidē liela loma ir izglītībai. Gustavam ir maģistra grāds biznesa informācijas vadībā, tas nozīmē zināšanas, kā veidot un vadīt IT projektus un digitālas platformas. "Roterdamas menedžmenta skolā ieguvu gan bakalaura, gan maģistra grādu. Apstākļu sakritības dēļ bakalaura grādu ieguvu divu, nevis, kā ierasts, triju gadu laikā. Izvēloties augstskolu, man bija diezgan liela dilemma, kur studēt. Ļoti gribēju iegūt ne tikai labu izglītību, bet arī starptautisku skatpunktu, jo mans mērķis ir darboties ne tikai Latvijas mērogā, bet sasniegt arī plašāku tirgu. Gribēju saprast, kas notiek pasaulē. Sākotnēji bija sajūta, ka riktīgi iemācīšos biznesa vadību, bet rezultātā ieguvu ļoti labu izpratni par citām kultūrām, starptautisko vidi, un studiju laikā arī pats sevi iepazinu no jauna. Taču īstenībā nekur nevar iemācīt vadīt biznesu, it sevišķi mazu biznesu, jo katrs projekts ir unikāls. Un tad, kad veido pats savu projektu, tu vari vadīties pēc teorijas, kas palīdz, taču, darbojoties praktiski, jāsastopas ar izaicinājumiem un situācijām, par kurām biznesa studiju grāmatās neraksta. Mazos uzņēmumos ir ļoti svarīgs cilvēcīgais faktors," uzskata Gustavs.
Jautāts, kāpēc tomēr atgriezies Latvijā, ja reiz ir vēlme darboties starptautiskā vidē, jaunietis skaidro, ka, viņaprāt, Latvijā ir ērtāk projektus sākt un iztestēt. Ir zināms, kur vērsties pēc informācijas, atbalsta, arī starta izdevumi ir mazāki.
"Ja platforma var dzīvot un sevi atpelnīt Latvijā, nav iemeslu, kāpēc šāds projekts nevarētu darboties arī citur. Šeit noteikti nav iespējams gūt tādu peļņu kā starptautiskā vidē, jo tirgus ir mazs, taču kā starta punkts Latvija ir gana ērta vieta," uzskata jaunais uzņēmējs.
Pirms ķeršanās pie projektu izstrādes Gustavs veica nopietnus tirgus pētījumus, apzināja potenciālo auditoriju, kā arī izvērtēja, kāpēc līdzīgi projekti, piemēram, par pasākumu apkopošanu, nebija dzīvotspējīgi. Sagatavojot pieteikumu investīciju piesaistei, bija nepieciešams prezentēt biznesa plānu ar aprēķiniem veseliem četriem gadiem uz priekšu. Tas bija liels izaicinājums.
Svarīgākais – precīza vīzija
Projektu izveides gaitā tomēr radās situācijas, kas lika nedaudz pārstrukturēt idejas. "Šķita, ka jaunieši ir Kurpes.lv auditorija, taču, analizējot apmeklējuma statistiku, izrādījās, ka galvenokārt platformu apmeklē sievietes no 25 līdz 45 gadiem, ar bērniem. Pilnīgi cita auditorija, uz ko jāfokusējas, – nevis jāapkopo visa informācija par klubiem un bāriem, bet jāliek uzsvars uz bērniem draudzīgām vietām un pasākumiem," atklāj Gustavs.
Kurp es? peļņas modeļi ir divi – viens ir biļešu tirdzniecība uz pasākumiem, konkurējot ar Latvijā lielākajiem šīs nozares spēlētājiem Biļešu paradīzi un Biļešu servisu, otrs – apkopot visus Latvijas pašvaldībās notiekošos pasākumus un atspoguļot gan viņu mājaslapās, gan arī Kurp es? platformā. Savukārt projekta Visas iespējas peļņas avots ir plānots darba sludinājumu publicēšana.
Abās vietnēs informācija ir pieejama latviešu, angļu un krievu valodā, bet specifiska informācija par kādu pasākumu vai apmaiņas programmu ir oriģinālvalodā, kādā tā iesniegta. Loģiski, ja jaunietis gatavojas braukt pieredzes apmaiņā uz Spāniju, kur darbs vai mācības būs spāņu valodā, nav iemesla sludinājuma tekstu tulkot latviešu valodā.
"Mūsu vīzijai nav konkurentu. Saistībā ar pasākumiem mūsu mērķis ir apkopot visu iespējamo informāciju, un šajā ziņā jau tagad esam līderi. Biļešu tirdzniecība ir starta pozīcijā, arī sadarbībai ar pašvaldībām, neatlaidīgi strādājot, rezultāti neizpaliek. Kas attiecas uz Visas iespējas konkurentiem, protams, ir CV platformas, ir vietne Prakse.lv, kur tiek publicēti darba piedāvājumi jauniešiem. Taču mēs piedāvāsim izmeklētus, tieši uz jauniešu auditoriju orientētus sludinājumus – gan prakses, gan pastāvīgas darbvietas. Jaunieši vēlas strādāt attālināti, nepilnu laiku, problēma patlaban ir darba tirgū, kur ir maz iespēju sevi realizēt cilvēkiem bez pieredzes vai ar nelielu pieredzi, un ar Visas iespējas starpniecību vēlamies viņiem palīdzēt gūt šo pieredzi, veidot karjeru, tāpēc projektam ir sociālā uzņēmuma statuss," skaidro projektu vadītājs.
Bez atbalsta neiztikt
Gustavs atzīst, ka projektu tapšanā neaizstājams palīgs bijis dažādu atbalsta instrumentu pieejamība. "Esam Radošo industriju inkubatorā, tas ir palīdzējis gan ar kontaktu tīklu, gan ar pirmo leģitīmo iestādi, kuru varam prezentēt kā savu atbalstītāju, – pašā sākumā, pirmos pāris mēnešus, kad tev nav gandrīz nekā taustāma, kas liecinātu par uzņēmumu, un pats pa naktīm esi izveidojis mājaslapas skici, ir ļoti noderīgi, ka, prezentējot savu ideju sadarbības partneriem un investoriem, vari atsaukties uz šādu nopietnu atbalstītāju. Platformai Kurp es? ir izdevies piesaistīt investoru – uzņēmumu Latvija Tours, kura īpašnieks, par laimi, atbalsta mūs ar idejām un padomiem, viņam ir vīzija par projekta virzību, nevis tiek noteiktas prasības īstenot konkrētu peļņas modeli un apjomu. Arī Altum sociālās uzņēmējdarbības grants ir nozīmīgs atbalsts, lai varētu veiksmīgi atsperties. Pamazām sākam pelnīt, klienti ir gan biļešu tirdzniecības sektorā, gan pašvaldību vidū," atklāj uzņēmējs.
Vadītājam jārāda piemērs
Jaunietis uzsver – kaut arī diploms bez konkrētas pieredzes ir tikai daļa no veiksmīgam uzņēmējam nepieciešamajiem komponentiem, izglītībai ir liela nozīme, galvenokārt tāpēc, ka tā sniedz izpratni par to, ko no uzņēmēja sagaida biznesa inkubatori, investori, bankas, prasmi aprēķināt finanses un prezentēt savas idejas biznesa vidē nepieciešamajā formātā.
"Uzņēmējam jābūt fleksiblam – negaidīti apstākļi tevi var iemest visdažādākajās situācijās. Tev jāpieņem amatos darbinieki, jākomunicē ar klientiem, jārisina praktiski un saimnieciski jautājumi – jāpilda ļoti daudzveidīgi pienākumi. Ja vadi kolektīvu, tev jāspēj savus darbiniekus atbalstīt. Es nevēlos būt autoritatīvs līderis, bet gan daļa no komandas. Dažkārt ir simt un viens ārējais faktors, kas noiet griezi vienlaikus, – klients sūdzas, kaut kas nenotiek, kā vajag, ar programmēšanu.
Vadītājam ir jāspēj orientēties, noteikt prioritāros jautājumus, kas jārisina vispirms, un jābūt arī emocionālam atbalstam darbiniekiem. Jārāda piemērs, kā rīkoties.
Jo lielāks izaugs kolektīvs, jo vairāk būs nepieciešams arī atbildību deleģēt," uzskata Gustavs un piebilst: "Atvērtība ir viena no galvenajām veiksmes atslēgām komandā. Komunicējam, izejam drīzāk uz savstarpēju vienlīdzību, nevis subordināciju. Tas veicina uzticēšanos, un līdz ar to arī pieaug darbinieku piesaiste, lojalitāte darbavietai. Ir svarīgi, lai visi deg par ideju un atrod iespēju būt ne tikai izpildītāji, bet arī ieliek kaut ko no sevis. Ir uzņēmumi, kur līdzīgos amatos profesionāļi spētu nopelnīt lielāku algu, taču darba vide un mikroklimats ir faktori, kas viņus piesaista šiem projektiem."
Platformas Kurp es? un Visas iespējas
1. Mērķis
Platformas Kurp es? un Visas iespējas attīstīt tālāk, ārpus Latvijas robežām. 5–10 gadu laikā uzņēmuma vadītājam Gustavam Upmanim ir ambīcijas būvēt interneta tehnoloģiju uzņēmumus, kas startētu no Latvijas, bet darbotos starptautiskā vidē. Eiropa ir maza, un tirgi savā starpā savienoti, tāpēc, viņaprāt, nav lielas nozīmes, vai projekts tiek vadīts no Rīgas, Stokholmas vai Parīzes.
2. Pieredze
Jāņem vērā, ka apstākļi var mainīties, un ir jāspēj savus teorētiski izvirzītos mērķus pielāgot realitātei. Jākoncentrējas uz savu vīziju, nevis konkurentu apkarošanu un visos aspektos jākomunicē profesionāli un lietišķi, vienlaikus nezaudējot degsmi par savu ideju.
3. Padoms
Jāatrod domubiedri un komanda jāveido tā, lai vadītājam ar darbiniekiem saskan vīzijas. Vadītājam ir jābūt līderim, kas ar savu piemēru motivē darbiniekus, taču svarīgāka ir sadarbība, nevis subordinācija. Jauniem uzņēmumiem nevajag baidīties izmantot atbalsta mehānismus, sadarbība ar biznesa inkubatoriem, dažādos ES u. c projektos iegūtais finansējums dažkārt pat ir uzņēmuma pastāvēšanai izšķirošs faktors.