Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā -3 °C
Daļēji saulains
Otrdiena, 25. februāris
Alma, Annemarija

Akcīzes nodoklis

Vai našķi ir nākamie rindā? Neveselīgo produktu patēriņa mazināšanai ar nodokļu celšanu ir par maz

Izvērtējot abus priekšlikumus saistībā ar akcīzes nodokļa celšanu saldajiem bezalkoholiskajiem dzērieniem, Saeima galīgajā lasījumā tomēr atbalstījusi Zemkopības ministrijas (ZM) piedāvāto risinājumu, kas paredz lēnāku nodokļa likmes kāpumu saldinātajiem dzērieniem. Sākotnēji parlaments atbalstīja Saeimas deputātu priekšlikumu, ka bezalkoholiskajiem dzērieniem nodoklis par 100 litriem tiktu aprēķināts pēc trim dažādām likmēm atkarībā no cukuru daudzuma, tādējādi lielākoties likmes paaugstinājums skartu tos saldinātos dzērienus, kuru saturā ir pieci un vairāk gramu cukura. Taču nozare iebilda, tādēļ ZM pirms trešā lasījuma iesniedza savu priekšlikumu, kas ar 56 balsīm par un 29 pret tika atbalstīts. Par deputātu priekšlikumu nobalsoja 37 deputāti, pret 39, bet pieci deputāti balsojumā atturējās.

Akcīze alkoholam zem politiķu lupas

Viens no aktuālākajiem ekonomiskās dienaskārtības jautājumiem politiskajā vidē ir par gaidāmo akcīzes nodokļa pieaugumu alkoholiskajiem dzērieniem no šā gada 1. marta. Vairākas koalīcijas partijas ir paudušas, ka tas nebūtu vēlami, jo tas varētu iznīcināt alkohola tirdzniecību pierobežā, kur Latvija zemākas akcīzes dēļ ir spējusi piesaistīt būtisku pircēju skaitu no Igaunijas un Somijas.

Ekonomiskie apsvērumi nav vienīgie

Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA) paudusi bažas, ka plānotais akcīzes nodokļa pieaugums stiprajam alkoholam ievērojami samazinās tirgus apjomu Latvijā un nodokļu ieņēmumus valsts budžetā. Pēc asociācijas aplēsēm, ja Saeima no nākamā gada marta akcīzes nodokli stiprajam alkoholam palielinās par 30%, tas radīs ievērojamu cenu pieaugumu, proti, vienam litram stiprā alkohola cena pieaugs par aptuveni trīs eiro.

Aptauja: Latvija arvien mazāk pievilcīga "alkotūristiem" no Igaunijas

Igaunijas iedzīvotāju vidū samazinās interese par alkohola iegādi Latvijā, liecina sabiedriskās domas pētījumu kompānijas Kantar Emor jaunākās aptaujas rezultāti. Augustā 11% respondentu, kas šogad iegādājušies alkoholu Latvijā, teica, ka to dara vismaz reizi mēnesī. Līdzīgā aptaujā martā tādu bija 21%. Kantar Emor aptauju vadītājs Aivars Vogs norādīja, ka savu ietekmi zaudē emocionālais aspekts, kas iepriekš pavadīja alkohola iegādi Latvijā.

Latvijā

Vairāk Latvijā

Pasaulē

Vairāk Pasaulē

Viedokļi

Vairāk Viedokļi

Sports

Vairāk Sports

Citi

Vairāk Citi

SestDiena

Vairāk SestDiena

KDi

Vairāk KDi

Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze

Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena

Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils

Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms

Izklaide

Vairāk Izklaide