Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +23 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 2. jūnijs
Lība, Emma

Jenūfa. Skaistuma atgriešana operā

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
bet
b
man kādreiz mācīja, ka "atgriezt" varot tikai maizes šķēli.
Pūce
P
Prieks par Hermani, ka viņam operas izpratne iet dziļumā. Runājot par to, ka viņš atļāvies lauzt jau iesīkstējušo operas režijas stereotipu (tradīciju?) operas "Jenūfa" darbību pārnest uz mūsdienām, tad tāda pavisam nesen bija skatāma ar K. Opolais titullomā Cīrihes operā D. Čerņakova režijā, uzrādot visas pretrunas, kādas rodas no laikmeta maiņas. Jo šī nu reiz ir opera, kura ar visu, kas tajā ir, pretojas pārnešanai uz vēlāku laiku. Pats konflikts nekādi nav ievietojams mūsdienās, jo mūsdienās ārlaulības bērns normāliem cilvēkiem bez kādiem ekstrēmiem psihiskiem traucējumiem vai sektantiskām piederībām nevar radīt tādu ārprātīgi katastrofālu visas dzīves nogruvumu, kādu rāda opera "Jenūfa". Tas tiešām piederas, vēlākais, 20. gs. sākumam - gan Jenūfas slēpšana visu grūtniecības laiku, melojot ciema ļaudīm, ka viņa aizceļojusi uz Vīni, gan bērna nogalināšana. Tas nav savienojams ar mūsdienīgu Jenūfu trenniņtērpā, kura tin savu bērnu pamperos, kā tas bija redzams Cīrihes operā, jo trenniņtērpu un pamperu estētika gan ir noņēmusi visu to gadsimta mijas jūgendstila un ornamentu skaistumu, par kuru, cik noprotams, runā Alvis Hermanis savā iestudējumā, taču arī pie viena mūsdienu Jenūfai ir arī atņemta visa 20. gs. sākuma Jenūfas drāma un kauns, varbūt vienīgi atskaitot to, ka puisis, ko viņa mīlējusi, izrādījies maita, neatkarīgi no laikmeta... Bet viss pārējais un jo īpaši ārlaulības bērna nogalināšana neiederas mūsdienās. Nemaz nerunājot par to, ka operā vienkārši gribas redzēt uz skatuves skaistumu. Cerams, ka tas tiešām tā būs, ka varēs šo operu noskatīties internetā no Monnaie operas mājaslapas, sākot ar 13.02. Noteikti skatītšos! P.S. Manuprāt latviski, rakstot par I. Stravinska "Svētpavasari", ir pieņemts tulkot tā nosaukumu uz latviešu valodu, nevis atstāt francisko "Le sacre du printemps".
Ak vai
A
No kura pirksta ir izzīsts "arguments", ka te komentētāji esot gribējuši, ka "visas operas, kas rakstītas pirms noteikta laika, jāmet miskastē"? Var jau visu ko pārcelt laikā un telpā, bet visa problēma ir tajā, ka vārdus no dziesmas nevar izmest. Ja pārceļ uz mūsdienām "Figaro kāzas", tad visa operas libreta un konfliktu griešanās ap pirmās nakts tiesībām, kuras grāfs grib izmantot attiecībā uz Figaro līgavu, izklausās - mazākais - dīvaini. Lai gan neviens, pasarg Dies, negrib apgalvot, ka Mocarta opera tāpēc būtu jāmet miskastē. Kas par iedomām?! Katram laikam sava sāpe - 18. gs. beigās ļaudis centās nokratīt feodālisma paliekas, kas ir pausts spilgti un nepārprotami. Kāpēc mūsdienās nerodas tādi spilgti darbi par mūsu laiku? Un komentētāji varbūt komentē operu "Jenūfa" vispār, nevis M. Ziedas veikto kompilāciju no divām vācvalodīgajām recenzijām (citi prot izlasīt arī franciski - tātad recenzijas, par kurām M. Zieda te neko nav rakstījusi). Ne visi var aizbraukt uz Briseli noskatīties izrādi "dzīvajā", tāpēc arī gaida izrādīšanu mājaslapā, par kuru, starp citu, Pūce minēja jau savā pirmajā komentārā.
  • 0
  • 0
??
?
ar šo argumentu tad visas operas, kas rakstītas pirms noteikta laika, jāmet miskastē, jo tās lielākoties apraksta traģēdijas, kas mūsdienās nebūtu traģēdijas, vai varoņdarbus, kādi mūsdienās nebūtu iespējami. morālu vai praktisku apsvērumu dēļ. šis raksts, vai drīzāk divu rakstu apskats, jau nebija par to. tiešām labāk noskatīties operu, šodendēļ pēdējā nedēļa un drīz tā būs skatāma La Monnaie mājas lapā, kā visas operas pēc to uzvešanas - ļoti demokrātiski un visiem pieejami, ja nebija iespējams noskatīties dzīvajā. LNO arī tā varētu.
  • 0
  • 0
Pūce => nu,nu
P
Man gan nešķiet, ka es savā komentārā kaut vai netiešā veidā būtu centusies pateikt, ka 21. gs. vairs nav traģēdiju, kas saistītas ar negribētiem bērniem. Protams, ir. Taču es galvenokārt centos pateikt, ka toreiz pirms vairāk kā 100 gadiem bija pavisam citi aizspriedumi. Un Jenūfa vispirmām kārtām ir aizspriedumu upuris. Ja Jūs zinātu operu, Jūs zinātu, ka viņa pati bērnu nogalināt negribēja un bērna nāve viņai sagādāja lielas ciešanas. Mūsdienās viņa varētu būt daudz neatkarīgāka, jo trūcīga viņa nebija. Jūs taču negribēsiet man teikt, ka mūsdienās tāpat, kā 20.gs. sākumā sieviete bija pilnīgi vienādas situācijas priekšā, izvēloties laist pasaulē bērnu, būdama neprecēta? Mūsu gadsimta sākumā tomēr ir gājuši mazumā aizspriedumi, kuri tagad noņem ļoti lielu slogu no sievietes Jenūfas situācija, kurai jau tāpat nav viegli, nesot arī vēl to bērna tēva nodevības rūgtumu, kas ir un paliek nemainīgs visos laikos.
  • 2
  • 0
vispār
v
Jenūfa ir sociāli labvēlīgas ģimenes, kā šodien to mēdz saukt, tātad drīzāk jau viņa mūsdienās būtu potenciāla aborta veicēja, nevis bērna izmetēja miskastē (bērnu turklāt nogalināja viņas audžumāte, nevis viņa pati, lai varētu izdot pie vīra). Bet ar abortu, aks ir tipisks mūsdienu risinājums, nebūtu šādas opera. Pusi darbības un tekstu būtu jāizmet ārā.
  • 0
  • 0
nu,nu
n
Arī šodien tiek bērni iemesti miskastēs,grāvjos utt,taisīti aborti uz nebēdu ,tā kā traģēdiju ir pietiekami arī 21.gs.
  • 2
  • 1

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja