Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus

Andris Nelsons: Mans darbs beidzas tur, kur sākas Bēthovens

Klasiskās mūzikas ierakstu kompānija Deutsche Grammophon sākusi Ludviga van Bēthovena 250 gadu jubilejas svinības un laidusi klajā maestro Andra Nelsona vadībā iemūžināto pilnu Bēthovena simfoniju ciklu.

Pēdējos simt gados pilns Ludviga van Bēthovena simfoniju cikls leģendāru diriģentu vadībā ticis ieskaņots vairāk nekā 160 reižu. Tagad šim pulkam ir pievienojies latviešu maestro Andris Nelsons. Deviņas Bēthovena simfonijas viņš ierakstījis kopā ar Vīnes filharmonijas orķestri – vienu no dižākajām simfoniskās mūzikas apvienībām pasaulē. Vīnes filharmoniķi līdz šim visu ciklu ierakstījuši sešas reizes. Andris Nelsons ir pārliecināts, ka Bēthovens allaž pārsteidz ar svaigumu, tāpēc viņa mūzikas ierakstu nekad nevar būt par daudz.


Tagadnē un nekur citur

Jauno, bagātīgi noformēto izdevumu, kas ir pārdošanā no 4. oktobra, veido pieci kompaktdiski un viens Blu-ray audiodisks, kurā visas simfonijas ir pieejamas TrueHD skaņas kvalitātē. Simfonijas Andra Nelsona vadībā iemūžinātas Vīnes Mūzikas biedrības Lielajā zālē no 2017. gada marta līdz 2019. gada aprīlim. Devītās simfonijas ierakstā piedalījušies soprāns Kamilla Nīlunda, alts Gerhilde Rombergere, tenors Klauss Florians Fogts un bass Georgs Cepenfelds.

Iespēju ierakstīt Bēthovena simfonijas Vīnē – pilsētā, kurā komponists pavadījis lielu daļu dzīves, – un tieši ar šo orķestri Andris Nelsons uzskata par svarīgu notikumu savā radošajā dzīvē. "Pagātnē ir bijis daudz lielisku Bēthovena simfoniju interpretāciju, un nav šaubu, ka tādu būs daudz arī nākotnē. Tas, kas padara šo mūziku tik unikālu un ierakstus tik vērtīgus, ir tas, ka tā spēj notvert un definēt savu laiku – neatkarīgi no tā, kas un kur to izpilda, šī mūzika runā par mirkli šeit un tagad. Atskaņojot Bēthovena simfonijas, mēs esam tagadnē un nekur citur," apgalvo Andris Nelsons. «Piemēram, Piektā jeb Likteņa simfonija – tā varētu būt bijusi komponēta jebkuram mirklim vēsturē. Liktenis vienmēr klauvē pie mūsu durvīm – tā būs rīt un parīt," turpina diriģents.

"Kā Bēthovenam izdevies radīt kaut ko tik pārlaicīgu?" jautā Andris Nelsons. "Viņš ne tikai strādā ar skaņu un formu, bet arī pauž idejas – mūzika ir viņa dzīves un mīlestības, uzvaras un protesta skatījums. Mūsu pienākums, izpildot un ierakstot šos darbus, ir akcentēt autora ideju laikmetīgumu, to saikni gan ar mūsu, gan ar nākamo paaudzi un pierādīt, ka šī mūzika nav muzeja eksponāts. Tā ir liela atbildība, un mēģinājums to paveikt kopā ar Vīnes filharmonijas orķestri ir milzu privilēģija," saka diriģents.


Tas nav stāsts par mani

"Vīne ir spēlējusi lielu lomu Bēthovena evolūcijā, šeit tika pirmatskaņotas visas viņa simfonijas. Vīnes filharmoniķu spēles maniere ir tāda, ka priekšplānā vienmēr tiek izvirzīta pati mūzikas būtība. Atbildot uz jautājumu par manu personisko ieguldījumu šajā projektā, varu teikt tikai to, ka tas nav stāsts par mani. Galvenais ir Bēthovena mūzikas ģēnijs. Mans un orķestra uzdevums ir atrast labāko iespējamo veidu, kā pasniegt klausītājiem komponista idejas. Protams, man ir jābūt savai koncepcijai, taču es apzinos, ka tas ir subjektīvs Bēthovena pasaules redzējuma iemiesojums. Mans darbs beidzas tur, kur sākas Bēthovens," norāda Andris Nelsons.

Patīkama ziņa ir tā, ka Andra Nelsona un Vīnes filharmoniķu sniegumu varēs baudīt ne tikai ierakstā – 2020. gadā viņi dosies turnejā, kuras pieturvietās atskaņos pilnu Bēthovena simfoniju ciklu. Turneja sāksies ar četriem koncertiem Parīzes Elizejas lauku teātrī (25., 26., 28. un 29. februārī) un turpināsies Hamburgas Elbas filharmonijā (3., 4., 6. un 7. martā) un Minhenes filharmonijā Gasteig (9., 10., 11. un 12. martā). Atsevišķi koncerti notiks Ķelnes filharmonijā 1. martā un Bādenbādenes Festivālu zālē 14. martā. Andra Nelsona un Vīnes filharmoniķu Bēthovena odiseja noslēgsies Vīnes Mūzikas biedrības Lielajā zālē: tur simfoniju cikls skanēs divas reizes no 23. maija līdz 7. jūnijam.

Kā zināms, 2020. gada 1. janvārī Andris Nelsons diriģēs Vīnes filharmoniķu tradicionālo Jaungada koncertu Vīnes Mūzikas biedrības Lielajā zālē. Tiešraidē tas būs skatāms 90 valstīs. Nesen publiskota koncerta programma.     

Jāatgādina, ka latviešu diriģentu un kompāniju Deutsche Grammophon vieno cieša, auglīga sadarbība: kopā ar Bostonas simfonisko orķestri Andris Nelsons ieraksta Dmitrija Šostakoviča simfonijas un citus opusus (cikla pirmie albumi jau novērtēti ar trim balvām Grammy), savukārt kopā ar Leipcigas Gewandhaus orķestri – Antona Bruknera simfonijas.   


Pati pilnība

Bēthovena jubileju Deutsche Grammophon svin vērienīgi. Piektdien, 8. novembrī, tika izdota vispilnīgākā komponista mūzikas ierakstu kolekcija. Tā sagatavota kopā ar kompāniju Decca un desmit citām ierakstu firmām. Izlasē ir 118 kompaktdisku, divi DVD un trīs Blu-ray audiodiski – kopumā 175 stundas mūzikas. Pilns simfoniju cikls ir pieejams trijās interpretācijās. Bēthovenu atskaņo nekā 250 mūziķu, kuru vidū ir diriģenti Karls Bēms, Vilhelms Furtvenglers, Herberts fon Karajans un Džons Eliots Gārdiners, pianisti Emīls Gilelss, Vilhelms Kempfs, Alfrēds Brendels, Maurīcio Pollīni un Marijs Peraija, vijolnieki Jehudi Menuhins un Anne Sofija Mutere, dziedātājs Dītrihs Fišers-Dīskavs un daudzi citi.

Antoloģiju, kuras tapšanā ir piedalījies komponista mantojuma izpētes centrs – Bēthovena nams Bonnā –, papildina Bēthovena daiļrades pētnieku apkopotie materiāli. Intriģējošs bonuss – vairāk nekā 150 minūšu jaunu ierakstu. To vidū ir iepriekš nedzirdēti un maz zināmi Bēthovena opusi, kurus ieskaņojis pianists Lans Lans un vijolnieks Daniels Hops, kurš būs nākamais Bēthovena nama Bonnā prezidents.  


Atceramies drosmi

"Bēthovena pasaule tika apgriezta kājām gaisā, kad viņš vēl bija jauns," atgādina Deutsche Grammophon prezidents Klemenss Trautmanis. "Dzīves trešajā gadu desmitā Bēthovens sāka zaudēt dzirdi. Piektajā gadu desmitā viņš bija gandrīz pilnībā kurls, taču turpināja komponēt un sacerēja daudzus šedevrus arī pēc tam, kad pats vairs nespēja tos dzirdēt. Bēthovena 250 gadu jubileja ir ideāls iemesls, lai atcerētos viņa drosmi un svinētu viņa nepakļaušanos tikt apklusinātam. Mūzika turpina skanēt par spīti visam," uzsver Klemenss Trautmanis.

Atbilstoši laika prasībām īpaša uzmanība komponista jubilejas sezonā tiek pievērsta ierakstu un informācijas izplatīšanai digitālajā formātā. Bēthovens ir pieejams straumēšanai visās populārākajās platformās – Apple Music, Spotify, Deezer un Napster. Visas aktivitātes tiek koordinētas speciāli izveidotā mājaslapā (www.beethoven-playon.com).

Vērtīgs pienesums Deutsche Grammophon jaunāko Bēthovena ierakstu klāstā ir kanādiešu pianista Jana Ļisecka un Londonas kamerorķestra Academy of St. Martin in the Fields kopdarbs – pieci klavierkoncerti trijos kompaktdiskos. Turklāt Jans Ļiseckis ir ne tikai solists, bet arī atskaņojuma vadītājs. Jaunais mūziķis ir pārliecināts: Bēthovena klavierkoncertus var uzskatīt par tiltu starp komponista trīsdesmit divām klaviersonātēm un deviņām simfonijām. Albums ierakstīts 2018. gada decembrī Berlīnes koncertzālē notikušajos koncertos.

Latvijas publika iepazina Janu Ļisecki vasaras festivālā Rīga Jūrmala Dzintaru koncertzālē – talantīgais mākslinieks atskaņoja Bēthovena Ceturto klavierkoncertu kopā ar Izraēlas filharmonijas orķestri maestro Zubina Metas vadībā, kā arī sniedza solokoncertu.

Jauni Bēthovena mūzikas albumi tiks izdoti arī 2020. gadā: klausītājus iepriecinās pianists Vikingurs Oulafsons, vijolnieks Daniels Hops un baritons Matiass Gērne. Interesantu projektu Diabelli 2020 īstenos vēl viens šā gada festivāla Rīga Jūrmala dalībnieks pianists Rūdolfs Būhbinders: līdzās Bēthovena Variācijām par Diabelli tēmu viņš ierakstīs jaundarbus, kuros ar Bēthovenu sarunāsies mūsdienu skaņraži Brets Dīns, Makss Rihters, Lera Auerbaha, Kšištofs Pendereckis, Rodions Ščedrins un Jērgs Vidmanis. Visu piecu Bēthovena klavierkoncertu interpretāciju piedāvās pianists Kristians Cimermans.  

Informācija:
www.beethoven-playon.com
www.deutschegrammophon.com

Top komentāri

Es arī
E
Nevaru saprast, ar ko Nelsons ir tik izcils. Es klausos Karajana, Toskanini, Māzela ierakstus, es tur dzirdu interpretāciju un tās atšķiras savā starpā. Klausoties Nelsonu es nesaprotu kur ir tas personiskais, ko viņš dod mūzikai. Es viņu klausījos tikai Latvijā "Reinas zeltā" un "Valkīrā" un, iespējams, savu artavu deva arī orķestris, bet teorētiski izcilam diriģentam jāpanāk savs skanējums, nevis jāļaujas orķestrim vadīt diriģentu. Īsāk sakot es nesaprotu nedz Nelsonu nedz Opolais, lai viņiem veicas, protams, varbūt ar laiku es kļūšu dzirdīgāks.
kur izcilība
k
Nelsons ir izcils ar prasmi taisīt karjeru. Tas arī ir talants. Par muzicēšanu es diemžēl nevaru to teikt.
Kļuvis
K
neglīts un tukls. Diriģents, maigi sakot, ļoti viduvējs.
Skatīt visus komentārus

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja