Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Baltijas kino brīzes

Ritot pirmajām 12. Rīgas Starptautiskā kino festivāla (Riga IFF) dienām un tām turpinoties gan Rīgā, gan Daugavpilī vēl līdz 26. oktobrim, īpaši iesaku pievērst uzmanību tam, kā Latvijas kino ierakstās, sabalsojas un, iespējams – to katrs noteiks pats –, kontrastē Baltijas un Ziemeļeiropas telpā. Festivālu atklāja Laura un Raita Ābeļu animācijas pilnmetrāža Dieva suns (2025), satīriska versija par vilkaču prāvu – vilkača Tīsa lietu. Tā ļauj ieraudzīt, ka pieaugušo animācija, kas pasaulē ir uzplaukusi pēdējā desmitgadē, ir konkurētspējīga, bravūras un atbrīvotības pilna arī Baltijā.

Taču vēlos pievērst uzmanību visam Pilnmetrāžas konkursam, kura fokusā ir Ziemeļvalstis un Baltijas jūras reģions – tajā ir satikušies lietuvietis Šarūns Barts, zviedru vizuālais mākslinieks Jons Skūgs, ukraiņu dokumentālā kino meistars Oleksijs Radinskis, latvietis Jānis Ābele un citi. Runājot par Latvijas kino konkursa programmā, tajā bez Dieva suņa atrodama arī Kristas Burānes muzikāli dokumentālā ceļa filma Visi putni skaisti dzied (2025), ar kuras autori lasāma intervija arī šīs nedēļas SestDienā. Filmas atskaites punkts ir Burānes 2023. gadā veidotā izrāde ar tādu pašu nosaukumu un tās viesizrādes dažādās Latvijas vietās. Centrā ir izrādes veidotāji – jaunie skatuves mākslas pārstāvji –, kuri apdzied un izdzīvo dažādus putnu stāstus, retorizējot par mākslas un dabas attiecību satiksmi.

Tāpat zināmu ģeogrāfisko psiholoģiju akcentē Vītauta Katkus spēlfilma Viesis/ The Visitor (2025), kas Karlovi Varu kinofestivāla galvenajā konkursā ieguva režijas balvu. Diapozitīviem līdzīgais darbs ir pilns iekšēja spraiguma, lai gan ārēji redzama klaida atmiņu odiseja ar galveno varoni Danielu (lomā montāžas režisors Darjus Šilēns) tās epicentrā. Trīsdesmitgadnieks, kuram ir sieva un jaundzimušais Norvēģijā, vasaras izskaņā pēc desmit prombūtnes gadiem atgriežas dzimtās Lietuvas piejūrā, lai pārdotu vecāku dzīvokli. Katkus ir ierindojams starp šobrīd festivālu apritēs godalgoto «lietuviešu grupu» – trīsdesmitgadniekiem, kuri kopīgi veido filmas. Piemēram, līdzās Laurīnam Bareišam ar traģikas rēbusu Sausi slīkstot/Drowning Dry (2024) un Saulei Bļuvaitei ar spožo debiju Izlēcējas/Toxic (2024)). Katkus veidotais Viesis ir paaudzes atmiņu, spriedzes un nostalģijas kondensāts vērīgam skatītājam.

Savukārt Ziemeļeiropas kino veltītā sadaļa Ziemeļvalstu akcenti jeb Nordic Highlights vispirms liek saausīties, ieraugot islandieša Hlīnura Paulmasona vārdu (viņš ir skatītāju jau iecienītās filmas Dievzeme/Godland (2022) autors) un viņa jaunāko kinodarbu Mīlestība, kas paliek/ The Love That Remains (2025), kas izrādīta Kannu kinofestivālā. Šķietami vienkāršais stāsts par diviem četrdesmitgadniekiem Annu (Sāga Gardarsdotira) un Magnusu (Sverrirs Gudnasons) apbur ar vizuālo tīrību, vizuālajām metaforām un brāzmainu liegumu. Savukārt šajā pašā sadaļā sastopamais norvēģis Dāgs Juhans Heugeruds piedāvā divas savas filozofijas triloģijas daļas – Venēcijā pirmizrādīto sarunu darbu Mīlestība/Love (2024) un Berlinālē ar Zelta lāci godalgoto filmu Sapņi/Dreams (2024). Heugeruds ir ekrāna sarunu meistars par excellence: abas filmas nenovēršas no šodienas un vienkāršcilvēkiem – ir tik viegli ieraudzīt viņa darbos sevi –, bet risina tēmas, kuru vēriens pārsniedz mūsu visu mūžus kopā. Un iespaids, ko tās atstāj, tuvinās gaišu atmiņu starojumam, kas sniedz sirdsmieru.


Riga IFF kino izlase, 16.–26.X

TESTAMENTS (2025)

Jāņa Ābeles jaunākā filma ir serpentīnu ceļam līdzīgs detektīvstāsts par dzejnieka un Latvijas kriminālžanra pioniera Anatola Imermaņa pazudušajiem pelniem, bet tās ritmā ir dzejas soļi un franču jaunā viļņa ielaidumi. Tas ir dokumentāls hibrīddarbs ar dzejnieku Aleksandru Zapoļu jeb Semjonu Haņinu izmeklētāja godā – viņš dzen pēdas ne tikai pīšļiem, bet arī atver durvis uz erotomānu Imermani un padomju dzeju.

Kad un kur: 21.X plkst. 18.30 Splendid Palace Lielajā zālē

 

SPECIĀLĀ OPERĀCIJA/SPECIAL OPERATION (2025)

Uzreiz jābrīdina, ka jaunākais viena no spilgtākajiem ukraiņu filmdariem Oleksija Radinska dokumentālais darbs ir konceptuāls. To veido videokameras ieraksti no krievu spēku ieņemtās Čornobiļas atomelektrostacijas: bezkaisli novērojumi, kuros banālais iet kopsolī ar postošo. Kā pieteicis pats režisors, šie materiāli ir nodoti Ukrainas prokuratūrai un tiks izmantoti kara noziegumu prāvās.

Kad un kur: 23.X plkst. 18 Splendid Palace Mazajā zālē

 

SOLOMAMMA (2025)

Vieda filma (rež. Janike Askevolla). Formā un aktieru ansambļa strāvā pazīstama, ziemeļnieciski šerpa un silta, tomēr lakoniska dramēdija par sievieti vientuļnieci (lieliskā Līsa Lūvene Kongsli!), kura pirms vairākiem gadiem izvēlējusies spermas bankā bērna tēvu un viena audzina dēlēnu. Filmu ietilpīgu padara smalkas rotaļas ar paškaunu un sveškaunu. Neērts humors, asredzīgi vērojumi un lieliska debija.

Kad un kur: 24.X plkst. 19 Splendid Palace Mazajā zālē

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli


Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata