Pagājušā gadsimta piecdesmito gadu nogalē televizori ASV vairs nebija luksusa prece, kas apliecinātu īpašnieka augsto statusu un turību, raksta Smithsonian Magazine. Šādas ierīces tolaik bija jau aptuveni 87% amerikāņu mājsaimniecību, un arī politiķi sāka aizdomāties par to, kā televīzijas sniegtās iespējas izmantot savās interesēs. CBS atgādina, ka šis process sācies jau piecdesmito gadu sākumā. 1952. gadā slavenā Volta Disneja vecākais brālis Rojs izstrādāja īpašu televīzijas kampaņu, kuras mērķis bija atbalstīt republikāņu prezidenta amata kandidātu Dvaitu Eizenhaueru. Tajā pašā gadā vairākas amerikāņu televīzijas kompānijas organizēja tiešraides gan no republikāņu, gan demokrātu nacionālajiem konventiem.
1960. gada vasarā kļuva skaidrs, ka cīņa starp republikāni Niksonu un demokrātu Kenediju 8. novembra vēlēšanās būs ļoti sīva. Lielāko amerikāņu televīzijas kanālu saimnieki nāca klajā ar iniciatīvu sarīkot abu kandidātu dueļus televīzijas tiešraidēs, un gan Niksona, gan Kenedija komandas tam piekrita. 1960. gada 26. septembra vakarā aptuveni 70 miljoni cilvēku (tolaik ASV dzīvoja ap 110 miljoniem pilngadību sasniegušo) vēroja stundu ilgo pārraidi no kompānijas CBS studijas Čikāgā, paralēli debates translēja arī radio.
Eksperti atzīst, ka Kenedijs bija spējis labāk pielāgoties televīzijas specifikai – viņš izskatījies krietni mundrāks un jauneklīgāks, lai gan attiecībā uz debašu saturu, daudzi uzsver, ka Niksons nebūt nav izklausījies pēc zaudētāja. Taču pirmais faktors izrādījās noteicošais, un jau nākamajā dienā veiktā vēlētāju aptauja liecināja, ka favorīta statuss nu jau ir Kenedijam. Nākamās trīs debašu kārtas šo spēku samēru nemainīja, un Kenedijs vēlēšanās uzvarēja, lai gan ar diezgan niecīgu pārsvaru. The Conversation atgādina, ka nākamos 16 gadus kandidātu debates dažādu iemeslu dēļ nenotika.
PRIEKŠROKA CBS
Par debašu rīkošanu vienojās četri tobrīd lielākie ASV televīzijas kanāli – CBS, NBC, ABS un Mutual –, to, protams, saskaņojot ar abu prezidenta amata kandidātu priekšvēlēšanu štābiem, raksta Smithsonian Magazine. Interesanti, ka pirms debatēm Čikāgā uz vienu no izšķirošajām sanāksmēm ieradās arī Kenedijs, bet Niksons neuzskatīja par nepieciešamu to apmeklēt. Čikāga un CBS pirmā studija kā debašu pirmās kārtas vieta tika izvēlēta tāpēc, ka tolaik tika uzskatīta par vienu no modernākajām un vislabāk aprīkotajām visās Savienotajās Valstīs – šo ēku CBS bija iegādājusies vien 1954. gadā un vērienīgi pārbūvējusi.
Par debašu organizēšanu atbildēja CBS producents un režisors Dons Hjūits (pēc vairākiem gadiem viņš kļuva par slavenā raidījuma 60 Minutes/60 minūtes dibinātāju). The Washington Post raksta, ka gandrīz nedēļu ilgusi dažādu organizatorisku jautājumu saskaņošana. Televīzijas darbiniekiem un prezidenta amata kandidātu pārstāvjiem bija jāvienojas, kā tiks izvietota tribīne un krēsli studijā – kur atradīsies debašu dalībnieki, kur moderators Hovards Smits, kur četru jau pieminēto televīzijas kanālu vadošie žurnālisti, kuriem vienīgajiem bija iespēja uzdot kandidātam kādus jautājumus. Diskusijas notika arī par debašu kārtību, kameru izvietojumu un apgaismojumu, kas galu galā nospēlēja diezgan lielu lomu.
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 26. septembra - 2. oktobra numurā! Ja vēlaties žurnāla saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!

