Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +1 °C
Daļēji saulains
Piektdiena, 19. aprīlis
Vēsma, Fanija

Purvīša balvai ceturtajā ceturksnī nominēti Jāņa Šneidera un Aijas Zariņas darbi

Purvīša balvas nominācijām šī gada ceturtajā ceturksnī izvirzīta Jāņa Šneidera personālizstāde Vieta galerijā LOOK un Aijas Zariņas personālizstāde Mosties, mosties reiz, svabadais gars LNMM Kupola zālē, informēja Latvijas Nacionālā mākslas muzeja pārstāvji.

Izvērtējot izstādes un mākslinieku darbus, kas bija apskatāmi laika posmā no 2019. gada 1. oktobra līdz 31. decembrim, Purvīša balvas ekspertu darba grupa balvai, kas tiks pasniegta 2021. gada aprīlī, ir nominējusi:

Jāņa Šneidera personālizstādi Vieta galerijā LOOK (17.10.–08.11.2019.)

Nominācijas pamatojums: "Kas ir šī vieta, kas redzama Šneidera gleznās – dekonstruēta, shematiski vienkāršota un vēl arvien tik sarežģīta? Tukša telpa ir ideja. Šneidera izstādē arī vieta top par ideju. Izstāde skatītāju apņem pilnībā. Izmēros nelielie darbi vizuāli ir tik ietilpīgi, ka šķiet – jau tā šaurās galerijas telpas atlikums aizplūst caur tiem, līdz izstāde tev pielipusi kā otra āda. Viss ir saprotams, un nekas nav skaidrs. Gleznās pamanītie šķēršļi, sašķiebušais horizonts, izplūdušais horizonts, stūris, šaurie vārti, mazā ala.. Arhetipiski varētu raisīt nedrošību, tomēr tā nenotiek. Šī vieta ir tik pazīstama, ka visi šķēršļi sen jau zināmi. Emocionālā tuvība ar Šneidera gleznām ir apbrīnojama, it kā kāda iekšējā navigācija pēkšņi atskaņotu “tu esi sasniedzis savu galamērķi”! Izstādes iedarbību varētu skaidrot ar darbos izmantoto grizaja tehniku, kas vēsturiski lietota acu apmāna (Trompe-l'œil) glezniecībā, taču, pat sadalot visu Šneidera izstādi sastāvdaļās un tās nosaucot, tik un tā paliks vieta mākslas brīnumam – fiziskās un mentālās telpas vienlaicībai un pašpietiekamībai. Šī ir kvalitāte, kas iepriecina un iedvesmo,” vērtē mākslas zinātniece, kuratore Ieva Kalniņa.

“Manuprāt, Šneiders, kura formas un idejas tīrība atklājas arī darbiem dotajos nosaukumos, ir spilgtākais piemērs jaunākās paaudzes māksliniekiem raksturīgajam intriģējošajam domāšanas principam, kas talantīgā izpildījumā spēj akumulēt domas, par kurām galvas lauzījuši aizgājušo gadsimtu mākslinieki un kuras cenšas attēlot laikmeta biedri. Tās ir domas par pašu attēlošanu un attēlojamo. Varbūt par pārspīlēti – par pašas glezniecības vietu un jēgu,” papildina kuratore Elīna Sproģe.

Aijas Zariņas personālizstādi “Mosties, mosties reiz, svabadais gars” LNMM Kupola zālē (07.12.2019.–02.02.2020.)

Nominācijas pamatojums: “Aijas Zariņas izstāde pievēršas radīšanai kā vienai no cilvēka dzīves vissvarīgākajām sastāvdaļām. Lai arī izstāde ar lielu vērienu un patosu piesauc tautas gara modināšanas tēmu, atdzimšanu jaunās kvalitātēs, no patērētājiem aicinot kļūt par radītājiem, māksliniecei izdevies radīt glezniecisko telpu, kurā valda svētnīcas sajūta. Aijas Zariņas monumentāli figurālās kompozīcijas organiski apdzīvojušas ārkārtīgi sarežģīto LNMM Kupola zāli, kas, šķiet, viņas izstādē ir ieguvusi garīgu paplašinājumu, un izstādes vispārinātais programmatiskais uzdevums aicināt tautu radīt spēj uzrunāt ļoti personīgi.

Uzskatu, ka nomināciju pamato Aijas Zariņas spēja ar vienkāršu, ekspresionistisku, lakonisku otas vilcienu padarīt tēlus par zīmēm, iekodējot tajos pārpasaulīgu nozīmi un atļaujot tieši domāšanai šeit kļūt par jaunas pasaules radīšanu,” pamato LNMM Izstāžu zāles Arsenāls izstāžu kuratore, Radošās darbnīcas vadītāja Līna Birzaka-Priekule.

“Laikā, kad mēs saskaramies ar pilsoniskās sabiedrības deficītu, savukārt mākslas politiskais aktīvisms tiek saprasts fokusētu aktivitāšu veidā, Aijas Zariņas Mosties, mosties reiz, svabadais gars ir izaicinošs mēģinājums veidot mākslu, kā apzinātu ideoloģisku platformu, vienlaikus saglabājot tās ambivalento ironiju,” papildina Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) profesors un prorektors studiju un zinātniskajā darbā Dr. art. Andris Teikmanis.

Kopumā eksperti šajā periodā nominācijām izvirzīja deviņus mākslas notikumus, un to skaitā bija:

Ances Vilnītes un Elīnas Semanes performance Māksla ir kā mamma, to nevar izvēlēties Ances Vilnītes darba Labdien, es esmu slavenā tēlniece Ance Vilnīte ietvaros, kas bija iekļauta Latvijas Mākslas akadēmijas simtgadei veltītajā izstādē Academia LNMM izstāžu zālē Arsenāls (17.11.2019.);
Ievas Kraules-Kūnas un Elīnas Vītolas Mākslinieku krīzes centrs galerijā Low (4.–31.10.2019.);
Kaspara Groševa un Ievas Putniņas izstāde Resnie rūķi (Ņūdžērsijas ausis) Rīgas cirka Ziloņu zālē (17.11.–20.12.2019.);
Lindas Boļšakovas personālizstāde Off Spring galerijā Alma (14.12.2019.–17.01.2020.);
Intas Rukas izstāde Zem tām pašām debesīm Mūkusalas Mākslas salonā (29.08.–02.11.2019.);
Jāņa Murovska izstāde ... un plūsma... Jānis Murovskis... sietspiede Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā (30.11.2019.–26.01.2020.);
Ivara Heinrihsona izstāde Haosa teorija galerijā “Māksla XO” (28.11.2019.–06.01.2020.)

Atbalstot Purvīša balvas 2021 ekspertu iniciatīvu, turpmāk tiks publiskoti to ekspertu nomināciju pamatojumi, kas attiecīgajā ceturksnī pret to publiskošanu neiebilst.

Ar ekspertu nominācijām par 2019. gada 4. ceturkšņa notikumiem var iepazīties: www.purvisabalva.lv/lv/ekspertu-nominacijas

 

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Lielās cerības

Ik gadu mēs gaidām brīnumu – kādas Latvijā tapušas filmas iekļaušanu oficiālajā Kannu kinofestivāla skatē. Jo kaut kad taču tam ir jānotiek, par spīti visam!

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja