WhatsApp, pret kuru vērsusies Teherāna un acīmredzami gatavojas vērsties Maskava, pieder ASV uzņēmumam Meta Platforms, kurš ir sociālo tīklu Facebook un Instagram mātes kompānija un kura pārvaldītās ziņapmaiņas vietnes saskaņā ar publiski pieejamo informāciju izmanto vairāk nekā puse pasaules iedzīvotāju. Šādas aplēses tiek balstītas uz pašu lietotņu sniegto informāciju par to aktīvajiem ikmēneša lietotājiem (t. i., par tiem, kas izmantojuši konkrēto platformu vismaz reizi mēnesī). Lai arī šādu datu precizitāte ir tikai aptuvena (ievērojama daļa saziņas notiek nevis ar atsevišķu lietotņu, bet sociālajos tīklos iebūvētu saziņas funkciju starpniecību, un šī saziņa statistikā neparādās; daudzas kompānijas informāciju par savu aktīvo lietotāju skaitu sniedz neregulāri; vairākums cilvēku lieto uzreiz vairākas ziņapmaiņas vietnes; daudziem viedtālruņu īpašniekiem ir nevis viena, bet divas vai vēl vairāk SIM kartes; savi profili vietnēs ir arī uzņēmumiem u. c.), kopējo priekšstatu par ziņapmaiņas vietņu tirgu tie sniedz.
PASAULĒ IZPLATĪTĀKĀS
Pirmo vietu šajos sarakstos ieņem jau minētā WhatsApp, kam ir ap trim miljardiem aktīvo ikmēneša lietotāju un kas šajā ziņā vairāk nekā divas reizes apsteidz otrajā vietā esošo Ķīnas nacionālo daudzfunkcionālo (ar dažādām sociālo tīklu, norēķinu un saziņas ar valsts iestādēm funkciju) ziņapmaiņas vietni WeChat, kurai 2024. gada beigās bija 1,39 miljardi aktīvu ikmēneša lietotāju. Pašā Ķīnā šī vietējā telekomunikāciju giganta Tencent uzturētā platforma, jāpiebilst, darbojas ar nosaukumu Weixin, bet WeChat ir platformas starptautiskais nosaukums. Jāuzsver, ka WeChat ir izteikti orientēta tikai uz Ķīnas pilsoņiem un ārvalstīs dzīvojošajiem etniskajiem ķīniešiem, kuru pārliecinošs vairākums šo lietotni arī izmanto. Šī iemesla dēļ iespēju būtiski palielināt savu pašreizējo aptvērumu WeChat nav. Tiesa, tā kā ārvalstu ziņapmaiņas vietnes Ķīnā nav pieejamas (vai labākajā gadījumā – pieejamas minimāli), bet vienīgā Weixin/WeChat konkurente ir tās pašas kompānijas Tencent uzturētā lietotne QQ (ar 562 miljoniem lietotāju 2024. gada decembrī, kas tai deva sesto vietu pasaules izplatītāko ziņapmaiņas platformu sarakstā), arī par iespējamo auditorijas samazināšanos WeChat nav jāuztraucas.
Par trešo vietu pasaules izplatītāko ziņapmaiņas lietotņu sarakstā sacenšas uzreiz vairāki konkurenti. Visbiežāk šī vieta tiek atvēlēta sociālā tīkla Facebook lietotnei Messenger, kurai ir nedaudz vairāk par miljardu aktīvu ikmēneša lietotāju. Taču turpat blakus atrodas Telegram, kuras lietotāju skaits ir ap miljardu, un netālu arī Snapchat ar vairāk par 900 miljoniem aktīvu lietotāju. Turklāt interesanti, ka nedaudz vairāk par miljardu aktīvu lietotāju ir arī lietotnei Google Messenger. Tā saziņas nodrošināšanai gan izmanto citu tehnoloģiju (RCS – Rich Communication Services) un atšķiras no ziņapmaiņas lietotnēm gan ar to, ka ievērojami paplašina tradicionālās apmaiņas iespējas ar īsziņām (SMS), vienlaikus ļaujot automātiski nosūtīt un saņemt SMS no būtībā jebkura tālruņa neatkarīgi no RCS lietotnes esamības tajā, gan ar to, kā šo lietotni (tāpat kā Apple iMessage) nav nepieciešams lejupielādēt un instalēt atsevišķi – tā jau ir iekļauta starta komplektā. Šo atšķirību dēļ RCS lietotnes ziņapmaiņas lietotņu pārskatos iekļautas netiek.
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 25. - 31. jūlija numurā! Ja vēlaties žurnāla saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!

