Torņa cēlējs, kas ilgojas meitas un zudušā laika. Izraēliešu komiķe, kura redz sapratnes iespēju starp palestīniešiem un izraēliešiem. Zeme, kuras asiņainās grumbas radījušas krievu raķetes. Indiešu migrants, kas cenšas iedzīvoties Polijā. Sievietes, kuras ir deviņu mēnešu līgumsaistībās ar savu ķermeni. Tā ir vien neliela daļa varoņu gaidāmajā Baltijas jūras dokumentālo filmu foruma programmā. Risinoties jau 29. reizi, Baltijas jūras reģionā viens no būtiskākajiem industrijas forumiem izsenis ir piedāvājis publisko filmu programmu. Arī šogad 12 filmās versmo aktuāli, sāpīgi un personīgi stāsti no kaimiņiem Baltijā, tuvākiem un tālākiem Eiropā un Tuvajos Austrumos. Tā ir pasaule, kas liek nokliegties: bļāviens! Lai gan viens no foruma darbiem Sadzīvot, bļāviens!/Coexistence, My Ass! (2025) nosaukumā greznots ar šo vārdu, tā nebūt nav vienīgā filma, kas izsauc šādu reakciju gan labā, gan ne tik cildenā nozīmē.
IGAUŅU SĪZIFS UN MASKOŠANĀS
Latvijas filmas šoreiz programmā nav iekļuvušas, taču ir viens kopražojums, kas tapis Lietuvā. Pieredzējusī inteliģentu ekrāna stāstu veidotāja Giedre Beinorjūte filmā Svētais un laicīgais Pievēnos/On Sacred and Profane (2025) dokumentē Lieldienu vigīliju – krusta sargāšanas teatrālo rituālu Pievēnu ciemā Žemaitijā, kas ir pēdējā šīs tradīcijas sargātājkopiena. Ar apskaužamu pacietību, izsvērtību vizuālajās rindās un dramaturģisko rāmumu mēs sekojam līdzi kopienas pārtapšanai un rīta sagaidīšanai. Iespējams, Latvijas skatītāji atminēsies Beinorjūtes režijas darbu – miglas un piena paletē veidoto spēlfilmu Elpa marmorā/Breathing into Marble (2018) – par bērnunama zēna ienākšanu ģimenē. Gan šo, gan arī aktuālo Svēto un laicīgo Pievēnos kopproducējusi Latvijas filmu studija Mistrus Media. Tikpat tuvs ir igaunis Kalju, kas dzīvo pēc saviem noteikumiem. Vientuļnieks, kuram ir Krokodila Dandija cepure, apskaužamas ūsas un rokas, ar kurām nenogurstoši velt sīzifiskus akmeņus un bluķus. Viņš vēlas uzbūvēt augstu jo augstu torni. Viņš ir Kullara Vīmnes filmas Tornis/Torn (2024) centrālais varonis.
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 29. augusta - 4. septembra numurā! Ja vēlaties žurnāla saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!

