Pirms iepriekšējām Saeimas vēlēšanām Centrālā vēlēšanu komisija sadarbībā ar pētījumu centru SKDS veica aptauju, kurā tika secināts: tieši iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 24 gadiem (18%) un vecumā no 25 līdz 34 gadiem (25%) visretāk pauda pārliecību, ka balsos vēlēšanās. Piemēram, vecumā no 64 gadiem pārliecību, ka vēlēšanās balsos, pauda 41% iedzīvotāju. Daudziem jauniešiem tās bija pirmās vēlēšanas, un jau bija vērojama neuzticēšanās sistēmai un iespējām ietekmēt situāciju. Tas ļauj secināt, ka, iespējams, daļēja ietekme ir ģimenē pastāvošajam viedoklim. Taču jauniešu gatavību iesaistīties ne tikai vēlēšanās, bet arī citās pilsoniskajās aktivitātēs ir iespējams mainīt.
Šīs pārmaiņas var radīt tieši augstskolas. Pirmkārt, ja jaunieši ir izvēlējušies iegūt augstāko izglītību, tas jau liecina par apņēmību un gatavību darīt vairāk un uzlabot savu un visas sabiedrības dzīves kvalitāti. Otrkārt, augstskolām ir resursi – mācībspēki, pieredzējuši dažādu nozaru eksperti un profesionāļi, kuri ik dienas lekcijās un nodarbībās tiekas ar studentiem, uzklausot viņu viedokļus un idejas.
Protams, studējošo vidū ir dažāda vecuma cilvēki, ne tikai jaunieši, kuri tikko absolvējuši vidusskolu. Nereti arī tie studenti, kuriem jau ir dzīves pieredze un profesionālā pieredze, ir paguvuši vilties valsts pārvaldes sistēmā, iespējams, jau piedalījušies vēlēšanās, bet nav spējuši saskatīt cerētās pārmaiņas. Augstskolas var palīdzēt arī šai sabiedrības grupai mainīt domas un gūt apstiprinājumu, ka ikviens viedoklis ir svarīgs.
Šāda augstskolu iesaiste nenozīmē tikai politikas ietekmēšanu, tas nozīmē arī praktisku, reālajā dzīvē balstītu studiju procesu, kas rada pievienoto vērtību ne tikai pašiem studentiem, bet arī augstskolām un tautsaimniecībai kopumā. Tā vietā lai īstenotu pētījumus tikai ķeksīša pēc, studējošie var analizēt problēmas, kas viņus patiešām satrauc, neatkarīgi no tā, vai tie ir demogrāfijas jautājumi, satiksmes plānošana, bezdarbs, vides pieejamība vai kas cits, un, sadarbojoties savstarpēji un ar mācībspēkiem, izstrādāt risinājumus.
Augstskolām ir unikāla iespēja kļūt par tiltu starp nākotnes līderiem un lēmumu pieņēmējiem, rosinot gan pilsonisko izglītību, gan ticību savām spējām ietekmēt pārmaiņas. Tikai stiprinot šo sasaisti, varam veidot atbildīgu, līdzatbildīgu un rīcībspējīgu sabiedrību, kas spēj radīt nozīmīgu ieguldījumu valsts nākotnē.

