Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Sniegs nokusis

Tapusi filma par dziedātāju Noru Bumbieri. Kad skatīsieties to televīzijā, ieteicams pārslēgt citu kanālu, kad filma pāri pusei. Tā būs labāk

Nesen skatījos filmu par blūza leģendu Besiju Smitu, kas bija arī krietni vēlāka laika ikonas Dženisas Džoplinas lielākā iedvesmotāja. Nu jā – Besija, pēc tikumīgās mērauklas spriežot, bija žūpa un padauza, kas filmā parādīts, bet viņas nāves iestāšanās rasisma dēļ, kas par filmu liktu runāt krietni vairāk, palika noklusēta – asiņojošu pēc autokatastrofas, viņu atteicās glābt baltādaino ātrā palīdzība, ko kāds bija izsaucis, redzot, ka avarējis dārgs limuzīns, jo melnie 30. gados vēl ar tādiem nebraukāja.

Kāpēc šo filmu atcerējos pēc nupat tapušās Lindas Oltes "doķenes" par dziedātāju Noru Bumbieri, kas šajās dienās nonāk gan uz kino, gan TV ekrāna? Noras stāsta sākums ir skaists kā pasaka – viņu pamanīja komponists Raimonds Pauls, viņa bija uz skatuves kopā ar savu mīļoto – Viktoru Lapčenoku –, un abi kļuva par skaistāko pāri mūsu populārajā mūzikā. Viņi bija elki gan 70. gadu bērniem, kuriem koncertu apmeklējums bija liegts, gan pieaugušajiem, kuriem bija iespēja aiziet piedzīvot abu sniegumu klātienē. Tas izklausīsies nežēlīgi, bet šim stāstam bija jāizbeidzas septiņdesmito gadu otrajā pusē. Vienalga, kādā veidā.

Likumsakarīgā sadarbības izbeigšanās ar Paulu un šķiršanās no Lapčenoka patiesībā arī bija beigas, jo viss notiekošais pēc tam varēja palikt ja ne gluži noklusēts, tad pilnīgi pietiktu, ja tam tiktu veltīts vien pāris minūšu no filmas. Ja jau aktieri bija iejutušies Noras un Viktora lomās, un Dārta Daneviča priecājas, ka Viktors viņu pieņēmis kā Noru, kāpēc viņu atveidotajiem tēliem filmā Nora iedalīts tik maz vietas? Vai tā ir filma par skaistu leģendu, kas liek mums justies pacilātiem, vai alkoholisma postu, kas to visu nogalina un savelk sejas sāpju grimasēs? Rūgtums, kas "pēcnoras" paaudzes skatītājam paliks, būs lielāks nekā atklāsme, ka latviešiem reiz ir bijusi tāda dziedātāja, kuras neatkārtojamās balss ieraksti glāsta mūsu ausis joprojām, caur ķermeni liekot iziet patīkamām tirpām. Arī Pauls viņas balsi, ko atklāja pirms gadiem piecdesmit, šodien raksturo pavisam vienkārši – par ļoti patīkamu, pakuplu, pazemu. Te nav runas par sazin cik – trim vai četrām – oktāvām, kas dziedātāju balss saitēm pa spēkam. Meraijai Kerijai un Mortenam Hārketam no A-ha tās esot pat piecas. Pauls uzsver, ka Nora, tāpat kā Viktors, nemaz nepazina notis, lai viņiem šāda rēķināšana būtu saprotama.

Esmu vienmēr bijis par to, ka patiesība nav jānoklusē ne dokumentālās filmās par mūsu dārgajām skatuves leģendām, ne biogrāfiskās grāmatās, bet pēc filmas Nora noskatīšanās nolemju sākt šo pārkārtošanos ar sevi un apsveru domu iznīcināt visas savas par Juri Kulakovu topošās grāmatas skices, jo no mazākajiem dzeltenās krāsas plankumiņiem jau pumpas metas. Labi, ka sniegs nokusis, – vismaz rodas iespaids, ka suņi vairs nečurā. Zeme pacieš un uzsūc visu.

Top komentāri

Elizabete Poligalova
Cik liekulīgi Tu runā, Uldi. Ja filma beigtos vietā, kur iesaki, tas būtu dekoratīvs stāsts jeb padomiski smukiņa pakazuha - bez patiesuma par Noras talanta reālo likteni un lieko elementu izspļaušanas tehnoloģiju - Paula menedžmentā un estrādes aizkulisēs kopumā. Sandijs un Linda ir malači. Pret Danevičas & Co piesaistīšanas lietderību gan būšu kritisks - gluži lieki pūliņi. Toties filmas fināls - ļoti daudzslāņains, iespējams nejauši. Tas griezīgi atklāj bezcerību par Noras bērniem - viņi dzīvē nav neko sasnieguši, ir vien tukšs burbulis - dižās Noras Bumbieres bērni. Un 25 gadus nesatikties... 21.gadsimtā! Aizdomāsimies, kāda zampa bez emocionālas inteliģences Bumbieres radu attiecībās valda patiesībā... Uldi, par Kulakovu bez patiesuma būs Tava grāmata plakana un bez miesas. Tāpat kā Tevi minētais stāsts par melnādaino dīvu - bez rasisma realitātes. Padomā labi.
Paulas Jēger-Freiman rēgs
P
Proti, ko es vēlējos sacīt, ir, ka katra personība ir tomēr jāaplūko savā, tā teikt, vēsturiskajā KONTEKSTĀ. Un - neuzrakstīju līdz galam par Paula nenormālo skatuvisko pievilcību, kas elektrizēja gan viņa mūziķus, gan publiku! Tas pirmais autorkoncerta variants BEZ viņa klātbūtnes atļaušos teikt - nebija itin nekas. Un tāpat arī viņa dziedātāji - kolīdz aizgāja no Paula, tā izblāvoja. Izņemot Zīveri, kura spēja pārliecinoši izpildīt arī citu komponistu dziesmas (sava vīra kunga, Marhilēviča, u.t.t.).
Paulas Jēger-Freiman rēgs
P
Raksta autors ir pārāk jauns (ak, laimīgais!), lai atcerētos pāris ļoti svarīgas detaļas: 1) Raimonda Paula nenormālo skatuvisko pievilcību, kas elektrizēja gan viņa mūziķus, apātisko Bumbieri ieskaitot; 2) 1970.-to gadu otrajā pusē Norai sāka parādīties jo spēcīga konkurence - Aija Kukule un īpaši Mirdza Zīvere, kuras ieraksti vēl šodien izraisa patīkamus, maigus šermulīšus! Vecajai Paulai bija iespēja redzēt vienu no pirmajiem, ja ne pašu pirmo Paula autorkoncertu divas reizes - pirmo reizi BEZ Paula, otru - AR Paulu, tā gūstot neaizmirstam iespaidu par viņa satriecošo, kā jau minēju, elektrizējošo skatuvisko [ar uzsvaru uz SKATUVISKO] pievilcību. Mītu par nelaiķi Noru ļoti veiksmīgi ir radījusi viņas māsa, kas ir pat apskaužami - kaut mums visiem būtu tādas māsas!... Atvainojos par sev neraksturīgi garo izteikšanos.
Skatīt visus komentārus

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Diena jautā

Jauna valdība Latvijā būs

Kopā nobalsojuši: 409

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja