Tā nav īsta izstāde – drīzāk panikas lēkme porcelānā, skatīta palēninājumā. Rīgas Porcelāna muzeja labirintveidīgajās telpās – no augšstāva līdz pagrabam un visur pa vidu – Skuja Braden darbi aptver telpisko haosu ar plaši izplestām rokām un cieši sažņaugtām dūrēm. Tā mākslinieču duets Ingūna Skuja un Melisa Breidena raksturo savu jaunāko izstādi Augšā, lejā un visapkārt. Tā iezīmē viņu atgriešanos Rīgas Porcelāna muzejā pēc divpadsmit gadu pārtraukuma kopš iepriekšējās izstādes Suņa dzīve. Atķēdēta 2013. gadā.
Skuja Braden darbs Ziedu spēks. Porcelāns, autortehnika. 2024. Foto – Gvido Kajons
Pirms mūžības
"Man šķiet, ka toreiz neatnāca ne no vienas avīzes, bet Rīta Panorāma bija, jo atceros, mēs atvedām Ullu. Šodien ir lielāka interese par mums, kaut arī iepriekšējā izstāde bija laba," norāda Ingūna Skuja. Toreiz mākslinieces izstādīja portretus ar īstiem suņiem, kas piederēja viņu draugiem, ģimenei un kaimiņiem, un radīja video, kuros suņi ēda desiņas pie Lieldienu svētku galda (meklējiet YouTube!). Kopš tā laika duets Skuja Braden ir rīkojis personālizstādes visā Latvijā, Eiropā, ASV un Āzijā, piedalījies daudzās grupu izstādēs, saņēmis gan vietējās, gan starptautiskās balvas un 2022. gadā pārstāvējis Latviju 59. Starptautiskajā mākslas biennālē Venēcijā ar izstādi Tirgot ūdeni upes malā.
"Tas šķiet kā pirms mūžības. Kopš tā laika tava māte Ilga ir mirusi, tavs tēvs Gunārs ir miris, mani suņi Java un Ulla ir miruši. Pasaule eksplodē – Donalds Tramps iznīcina manu valsti, un Putins terorizē Eiropu. Daudz kas ir mainījies," skatoties uz Ingūnu Skuju, saka Melisa Breidena, kura ir dzimusi un augusi Kalifornijā.
Mākslinieces ir radījušas jauno izstādi, pētot augšā, lejā un visapkārt sevī, savā karjerā un pasaulē, kas zaudējusi veselo saprātu. "Mēs pieņemam fragmentāciju, uzslāņojam barokālu stāstījumu, ģeopolitisku kritiku un absurdas mitoloģijas, sasaistot ekspozīciju vitrīnas gluži kā porcelāna pierādījuma dēli," izstādes pieteikumā skaidro Skuja Braden.
Uz apgaismību
Izstāde sākas ar darbiem, kas izvietoti Rīgas Porcelāna muzeja skatlogā, veidojot dialogu starp iekšējo telpu un ārējo pasauli. Ingūna Skuja izceļ 2008. gada darbu Ugi (Peldētāji). "Tas ir par to pašu kaķi no Ginta Zilbaloža animācijas. Mēs visi plūstam cauri savai dzīvei pa laiktelpas straumi, kuras beigās cilvēks sasniedz apgaismību – caur nāvi, dažreiz agrāk, bet pārsvarā caur nāvi," viņa atklāj. Izstādē kopumā ir aptuveni sešdesmit darbu, no kuriem desmit ir jauni un pārējie iepriekš neizstādīti, atvesti no ASV, kur mākslinieces kādreiz dzīvojušas un strādājušas.
Skuja Braden darbi Ugi (Peldētāji) un Acs. Porcelāns, autortehnika. 2008, 2022. Foto – Gvido Kajons
Rīgas Porcelāna muzejā Skuja Braden darbi sastopas ar Latvijas Mākslas akadēmijas profesora Pētera Martinsona mantojumu. "Sapņu darba mērogs parasti pārsniedz krāsns izmēru, tāpēc tas jāveido no vairākiem gabaliem. Pēteris Martinsons teica: vai nu dari tā, lai redz, ka tas ir no vairākiem gabaliem, vai arī slēp to pilnībā. Nekādu vidusceļu," atceras Ingūna Skuja. Viņa atminas vēl vienas mentores, profesores Sarmītes Ozoliņas, padomu – viņa iedrošināja vākt dažādus priekšmetus kā iedvesmas avotus jaunu formu radīšanai. Tāpēc keramikas darbnīcas dažkārt atgādina krājēju istabas.
Gadu gaitā mākslinieces ir nobriedušas un tagad perfekti pārvalda keramikas mediju. Skuja Braden radošais veikums ir daudzveidīgs, un duets turpina pētīt jaunas formas, eksperimentējot ar materiāliem un tehnoloģiskajām iespējām. Viens no mākslinieču jaunākajiem meistardarbiem ir Sieviešu spēks. "Forma ir kā uzpūsts, tūlīt sprāgt gatavs veidojums, ko kopā satur sievietes korsete. Vienā pusē ir baseins ar glābšanas riņķi, otrā – cunami," stāsta Ingūna Skuja.
Svētlaimīgs smaids
Pēc piedalīšanās grafikas un vara gravējumu rezidencē ASV mākslinieces radījušas četru porcelāna šķīvju sēriju, kurā pirmo reizi parādās gleznotas klints sienas tekstūras – motīvs, ko viņas cer iekļaut nākotnes darbos. Šī grafiskā attēlojuma izmantošana māksliniecēm likusi pārdomāt papīra un keramikas attiecības laika gaitā. Porcelāna māksla bieži tiek uzskatīta par lietišķo mākslu, kam trūkst glezniecības statusa.
"Tūkstošiem ar mākslu piepildītu māju sadega Losandželosas ugunsgrēkos. Vienīgie izdzīvojušie ir keramikas priekšmeti un Oskara statuetes," uzsver Melisa Breidena un piebilst, ka keramika mums ir devusi šķīvjus, zobus un ceļojumus kosmosā – pateicoties savām unikālajām īpašībām, porcelāns tiek izmantots kosmosa kuģu detaļās. Šim materiālam mākslinieces ir veltījušas jau vairāk nekā divdesmit piecus gadus kopdarba. Viņu radītajā sava veida pašportretā podnieks, uzvilcis cimdus, apskauj vēl karstu podu, kas klāts ar sieviešu figūrām, un viņa seja izplūst svētlaimīgā smaidā.
"Mums ir svarīgi, lai darbs būtu skaists. Ja pēc krāsns atvēršanas neesam apmierinātas ar rezultātu, mēs vai nu tūlīt kaut ko pārgleznojam, vai arī gaidām gadiem, līdz atrodam īsto risinājumu. Mēs nekad neko nemetam ārā, mēs pat paturam lauskas. Ja vecumdienās vairs nevarēsim neko apdedzināt, veidosim skulptūras no fragmentiem kā Antonio Gaudi," saka Ingūna Skuja. Runājot par formas un gleznojuma līdzsvaru dueta darbos, Melisa Breidena atzīst, ka krāsotā virsma bieži tiek izmantota, lai pārveidotu esošās formas un radītu sava veida optiskās ilūzijas.
Skuja Braden darbs Kausēšanas katls. Porcelāns, autortehnika. 2023. Darbs Apgaismots vīrietis. Porcelāns, autortehnika. 2003. Foto – Gvido Kajons
Politisks komentārs
Līdztekus estētikai tikpat svarīgi māksliniecēm ir paust savu pasaules redzējumu, novērojumus un kritiku. "Izstādei Iekāres vārdā (2024) Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā mēs radījām darbu Aizliegtais auglis, kurā divas sievietes kopā ēd ābolu – nevis viena dod otrai un pēc tam pārmet: "Kāpēc tu man to iedevi?" Mēs darām vienu un to pašu. Citādi tas ir gluži kā ar politiskajām partijām, kuras nekad nevar sadzīvot un vienoties," salīdzina Ingūna Skuja.
Politisks komentārs ir sastopams arī padomju ideoloģijai veltītajā muzeja telpā, kurā izstādīta vāze ar Vladimira Putina attēlu un neliels šķīvītis ar Vladimiru Ļeņinu. "Mums ir divi Vladimiri. Salikti kopā. Divi sūda gabali," māksliniece ir tieša. Vāzes otrā pusē viņa kopā ar Melisu Breidenu attēlojusi Katrīnu Lielo. Ķeizariene bijusi porcelāna cienītāja un pasūtījusi sev īpašu servīzi, kas tikusi veidota četrus gadus, izmantojot 3000 formu. "Viņa gribēja labāko Krievijai un tās cilvēkiem. Viņš grib labāko sev un savām tuvākajām aprindām," akcentē Melisa Breidena.
Tieši pretī abiem Vladimiriem ir redzams Donalds Tramps ar šautu brūci galvā – darbs, kas tapis vēl pirms atentāta mēģinājuma 2024. gadā, kad Donaldam Trampam tika ievainota auss. "Mēs šo darbu izveidojām viņa pirmās kampaņas laikā. Tas stāvēja darbnīcas plauktā. Garām skrēja žurka, apgāza kasti, kas nokrita uz darba un sašķaidīja labo pusi," atklāj Ingūna Skuja. Sākotnēji darba nosaukums bija Sadarbība ar žurku, bet pēc notikušā ar Donaldu Trampu tas tika pārdēvēts par Pareģojumu.
Skuja Braden darbs Pareģojums, kas tapis vēl pirms atentāta mēģinājuma pret Donaldu Trampu 2024. gadā, kad viņam tika ievainota auss. Porcelāns, autortehnika. 2016. Foto – Gvido Kajons
Skolotājas rokas
Izstādes Augšā, lejā un visapkārt pēdējais (vai varbūt pirmais) darbs ir riekšava – cieši kopā saliktas, nedaudz ieliektas plaukstas. "Šīs ir manas mākslas un budisma skolotājas rokas," stāsta Melisa Breidena. Rīgas Porcelāna muzejā šīs rokas veido vizuālu sarunu ar Latvijas pirmā profesionālā keramiķa Rūdolfa Pelšes darbu. "Viņš ir kā Latvijas keramikas tēvs, bet mātes nav. Nezinu, kāpēc, jo visi pārējie šeit redzamie darbi radīti rūpnīcās un tos veidojušas sievietes. Vīrieši lika krāsnīs, bet viņas veidoja, gleznoja un švammēja. Manas draudzenes mamma visu mūžu švammēja sāls trauciņus. Rūpnīcās strādāja talantīgākie un čaklākie mākslinieki," piebilst Ingūna Skuja.
Māksliniece atklāj, ka ar prieku lasa šī muzeja izdevumus, piemēram, sēriju Porcelāna dzīvesstāsti, kurā ir iznākusi monogrāfija par mākslinieci un grafisko dizaineri Rīgas Porcelāna rūpnīcā Aiju Mūrnieci (dzimusi 1937. gadā) un ilggadējo mākslinieci, formu un dekoru dizaineri šajā pašā rūpnīcā Ilgu Dreiblati (dzimusi 1933. gadā). "Līdz ar grāmatas izdošanu Ilga Dreiblate beidzot saņēma sen pelnīto atzinību – pat viņas bērni teica: "Mēs nezinājām, ka viņa ir tik nozīmīga māksliniece!" Viņa vienkārši katru dienu gāja uz rūpnīcu un strādāja," uzsver Ingūna Skuja.
Skuja Braden darbs Dārgā. Porcelāns, autortehnika. 2025 un darbs Ieva. Porcelāns, autortehnika. 2025. Foto – Gvido Kajons
Duets Skuja Braden turpina pārrakstīt porcelāna mākslas vēsturi un veidot alternatīvus naratīvus no sievietes skatpunkta. Maija sākumā Ingūna Skuja un Melisa Breidena dosies uz Gruziju, kur mēnesi piedalīsies mākslas rezidencē un sāks veidot savu jaunāko sēriju The Shape of What Is Missing – Forma, kuras trūkst.
Skuja Braden
Izstāde Augšā, lejā un visapkārt
Rīgas Porcelāna muzejā līdz 8.VI