Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains

Ābolu ķocis. Eksistenciāla "popsa" divos stāvos

Tomass Vinterbergs, Mogenss Rukovs. Filmas scenārija adaptācijas autors – Bo Hr. Hansens Svinības. Režisors Aleksandrs Morfovs. Dailes teātris

Maija Svarinska @@@

Traģikomēdija Svinības vēstī par vienas ģimenes dzīvi, kas ārēji ir cildeni glīta, bet iekšēji pūst. Diemžēl Dailes teātra izrādei ir līdzīgs koptēls. Kur vien paskaties – skaistums. Mārtiņš Vilkārsis, piemēram, ir izveidojis greznu māju art nouveau stilā. Arī Ilzes Vītoliņas kostīmi sacenšas smukumā. Savukārt mūziķi Gints Žilinskis, Bruno Priekulis un Tālis Gžibovskis lutina mūs ar dzīvo mūziku, kuras pavadībā aktieri ik pa laikam aizrautīgi dejo (horeogrāfe Inga Krasovska). Bet iznākumā – tukšums. Stāsts par tēvu jubilāru, kurš daudzu gadu garumā ir seksuāli izmantojis savas meitas un dēlus – viena atvase pat izdarījusi pašnāvību –, un par to, visu zinādama, ir klusējusi māte –, tā arī nepārkāpj glamūra tusiņa rāmjus. Es saprotu, ka režisors Aleksandrs Morfovs ir gribējis uzsvērt – lūk, kā esam pieraduši dzīvot labklājības plīvura aizsegā, taču viņš nav atradis tos akcentus, kas izsistu tā saukto ceturto sienu, un tādējādi tuvina mūs šai liekulīgajai sabiedrībai, proti, ļauj izjust kritienu melnajā aizā. Žēl brīnišķīgo aktieru, sevišķi Artūra Skrastiņa un Laura Dzelzīša: neviens tēls neraisa līdzpārdzīvojumu. Divi āboli kopējam krāšņumam, viens – visiem aktieriem.

 

Undīne Adamaite

Visvairāk baidījos, ka izrādes beigās, aplaudējot līdzi lipīgajai melodijai, zāle (līdz pēdējai papildvietai pilna) celsies kājās. Par laimi, tā tomēr nenotika. Tas jau būtu pārāk ciniski, lai gan, iespējams, tieši loģisks un likumsakarīgs punkts neadekvātajai, lai neteiktu – amorālajai, situācijai, kas Svinību laikā valda starp zāli un skatuvi. No Vinterberga stindzinošās ģimenes skeletu izkratīšanas tēva jubilejas vakariņās ir sanācis visumā lustīgs gabals. Sekss, rasistiski melni jociņi, glīti uzcirtušies iemīļoti aktieri, smalku ēdienu nosaukumi, dzīvā mūzika – skatītājs ir pa īstam priecīgs! Tikai drusku jāpiever ausis uz neiederīgām runām par izvarotiem bērniem un pašnāvību izdarījušo māsu. Teātris Svinības piesaka kā traģikomēdiju. No "traģi" tajā, manuprāt, nav nekā, no "komēdijas" – viss pārējais. Manuprāt, režisors ir pārāk aizrāvies ar īstas viesību atmosfēras radīšanas à la Kusturica un netiek vairs atpakaļ pie jēgas. Pamatīgi ir pastrādājusi (bez ironijas) horeogrāfe Inga Krasovska, iekustinot visus "čūskiņā" un citās dzimšanas dienas baļļuka izdarībās. Ļoti smuka, tiesa, pārāk līdzīga Karmenas scenogrāfijai, ir arī Mārtiņa Vilkārša bilde. Man trūkst padoma, cik "ābolīšu" ir pelnījusi šāda eksistenciāla "popsa". Aktieri ir šī mulsinošā režijas slazda ķīlnieki.

Top komentāri

Tiklības josta
T
Maija Svarinska saka, ka režisors (-) gribējis, taču viņš nav atradis tos akcentus... Cik gan vienkārši un lētticīgi sanāk. Tik vien- tiks piedots, ja tu nevarēji, nemūžam, ja tu negribēji. Bet izvēle? Pats darbs, kur tēvs gan dēlus, gan meitas ņem "savā izvirtības aizbildniecībā"? Un kas tad būtu par dāvanu no "Marķīzes de Sadas", "Tuvās pilsētas"... Arī izvirtība galējās robežās, tikai smalka, režisoriski izkopta, sabiedrību dzīvinoša utt. Spilgtas izrādes, režisori-ģēniji, maize, lai rīkotu Spēlmaņu nakti un maize kritikai.
gan būs arī aplausi!
g
"likumsakarīgs punkts neadekvātajai, lai neteiktu – amorālajai, situācijai, kas (.) valda starp zāli un skatuvi " Cik nu arī to brīnumu pasaulē nebūtu, viens nācis klāt no jauna- kritika pamanījusi situāciju, kas itin bieži, daudzkārt, nomācoši, sāpīgi bliež pa aknām. Pamatīgāk ielūkojos Morfova režisētajā "Finita la comedia", kur izrādes pirmā daļa būtiski atšķiras no otrās. Traģifarsa žanrā, ko spoži veic A. Skrastiņš, D. Danēviča, L. Pupure...pēkšņi iezogas smagme, pārliecīga izspēlēšanās, kas nomāc kulmināciju, bet galvenais kas tāds, ko grūti novērtēt ābolu formā- micīšanas pa zārku bez gala un malas, pareizticīgo popa tēla un rituāla kariķēšana līdz ticīgu cilvēku aizvainojošai robežai, melns un melns, plandoši karogi un skatītājam-visnepatīkamākās izjūtas. Rež. Grozas- Ķiberes "Frankenšteins": Vislieliskākais izpildījums ( Grūbe, Nevarauska, P. Liepiņš, Andžāns, zēnu koris), bet saturs? Pietiks, ja ieklausīsimies no kādām izejvielām Radības vajadzībām tiks pagatavota sieviete.
Blende
B
Līķu troksnis, Nojāt namamāti... Bilžu galerija sola labas ziņas. Jauna izrāde, aicināts ik viens.
Skatīt visus komentārus

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Aktuāli

Irēna Lagzdiņa (26.07.1936.–19.02.2018.)

Mūžībā devusies Irēna Lagzdiņa – viena no leģendārās Dailes teātra 3. studijas audzēknēm. Jaunībā viņa gribēja kļūt par medicīnas māsu un bija beigusi Rīgas 4. medicīnas skolu, bet tad 1959. gad...

Grāmatu leiputrija Ķīpsalā

Pirms laika, turoties pretī izklaides industrijas spiedienam un rūpējoties, lai "atraktivitātes" teju apsēstā sabiedrība nepadomātu, ka lasīt ir nūģīgi un garlaicīgi, radās sauklis, ka la...

Ziņas

Vairāk Ziņas

Mūzika

Vairāk Mūzika

Māksla

Vairāk Māksla

Teātris

Vairāk Teātris

Literatūra

Vairāk Literatūra

Kino/TV

Vairāk Kino/TV

Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri

Intervijas

Vairāk Intervijas

Recenzijas

Vairāk Recenzijas

Grāmatas

Vairāk Grāmatas

Konkursi

Vairāk Konkursi

Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi

KD Afiša

Vairāk KD Afiša

Deja

Vairāk Deja