Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Nepieciešama ticība

Kāda izskatās romantiska drāma, kas īsti neļauj pieredzēt romantiku?

LIELS, DROSMĪGS, SKAISTS CEĻOJUMS/A BIG BOLD BEAUTIFUL JOURNEY ★★★

Uz šo jautājumu varbūt vislabāk var atbildēt fantāzijas filma Liels, drosmīgs, skaists ceļojums/A Big Bold Beautiful Journey (2025) ar XXI gadsimta mīlētājiem aktieru Margo Robijas un Kolina Ferela veidolos. Korejiešu izcelsmes amerikāņu režisors Kogonada, kurš iepriekš veikli lavierējis starp pamatstraumē nogludinātu izteiksmi un autorkino, jaunākajā filmā izvērš «mīlestības spēli» – tā pastāv pasaulē, kurā varoņi tiecas nēsāt Dziesmiņas lietū lietussargus, veidot atsauces uz Šērbūras lietussargiem un citu mūziklu vizuālajām vārdnīcām. Pārsteidzošā kārtā sižeta karkasa izklāsts ir interesantāks par pašu «ceļu» – viss turpmākais filmā atgādina bezgalīgos autobusa braucienus skolas gados pa Polijas šosejām. Jā, un nemitīgi mijas saule, lietus un krāsaini lietussargi.

Īpatnēji, bet Liels, drosmīgs, skaists ceļojums ir filma par attiecību un partnerības labirintiem bez jūtām un jūtelības. Robija un Ferels atveido dzīvē vīlušos, jau ar pieredzes zilumiem apsistus varoņus Sāru un Deividu – viņi dzīvo vienā pilsētā, apmeklē vienas un tās pašas kāzas un nomā auto no tās pašas kompānijas (tās apkalpojošā personāla lomās ir Fēbe Volere-Bridža no latviski neveikli tulkotā seriāla Asprātīgā sieviete/Fleabag (2016-2019) un klasiķis Kevins Klains). Jāsaka, ka verbālās komēdijas ainas ar Voleres-Bridžas un Klaina varoņiem ir dzirksteļojošākas par didaktisko odiseju ar Sāru un Deividu par to, kāpēc mēs visi atduramies līdz tam, ka attiecības izjūk un nav emocionālo resursu sevi veltīt otram. Galu galā filma ir par mūsu attiecību fobijām: mēs vēlamies, bet ar to nepietiek, katram savi plankumi un skabargas.

Robijas un Ferela varoņi ir vientuļnieki, kuri apzinās savu nederību monogāmām attiecībām – gan Sārai, gan arī Deividam ir katram «savs stāsts». Viņiem, lai arī divatā lemts doties maģiskā, sirreālā atmiņu ceļojumā, tomēr nav lemts izdzīvot mūzikla smeldzi, lai vai kā Kogonada vēlas konstruēt šo muzikālo kinotelpu. Galu galā talantīgajiem, bet filmā piemirstajiem aktieriem tiek viens dziesmas numurs, visnotaļ paplāns scenārijs un lērums ainu no pagātnes. Kogonada mēģinājis veidot intelektuālu romantisko drāmu par laikmetīgām attiecību ciešanām ar klasiķa Čārlija Kaufmana drēgno humoru, bet tas drīzāk noved pie skatītāja vientulības un izolētības.

Režisors šajā filmā turpina risināt jautājumus par identitāti un atmiņu, mēģinot nezaudēt skatītāju un tā uzmanību – viņa iepriekšējais darbs Pēc Janga/ After Yang (2021), kas tika izrādīts Kannās, bija tematiski fokusētāks, tomēr mana favorīte arvien ir un paliek viņa debija Kolumbusa/Columbus (2017). Jaunā filma, kam piemīt zaigojošas varavīksnes vizuālās rindas un Technicolor stilizējoša palete, neparedz negodīgu attieksmi pret situāciju un varoņiem, kuri vairs neizjūt pirmās mīlestības kaites, taču skatītājam ir nepieciešams liels gribasspēks, lai apturētu savu iekšējo neticību un pakļautos šim fantāzijas lietum.



Kino izlase

VASARAS GRĀMATA/THE SUMMER BOOK (2024) ★★★★

Viens no maniem personīgajiem šī gada pārsteigumiem (rež. Čārlijs Makdauels) – iejūtīgs, glezniecisks un atbruņojošs ģimenes kino, kura pamatā ir Tūves Jānsones 1972. gada romāns. Mazmeitas (lomā Emīlija Metjūsa) un vecmāmiņas sarunas (Glena Klouza) uz nelielas salas Somu līcī starp gadalaiku griežiem, atvadām un atmiņām. Eiropas kino un Fanijas un Aleksandra/Fanny and Alexander (1982) cienītājiem.

PIEĶERTS NOZIEGUMA VIETĀ/CAUGHT STEALING (2025) ★★★

Neordinārs amerikāņu autora Darena Aronovska (Rekviēms sapnim/Requiem for a Dream (2000), Melnais gulbis/Black Swan (2010) u. c.) darbs, pievēršoties kriminālkomēdijas žanram un «fasāžu kino» ar vērienīgu aktieru sastāvu (Ostins Batlers, Zoja Kravica u. c.). Lai vai cik reižu filmā viss noiet greizi, galvenais varonis Henks (lomā Batlers) ir lāga zēns bez pretenzijām. Tāda ir arī filma.

ANONĪMAIS ZVANĪTĀJS/RELAY (2024) ★★★

Skotu režisors Deivids Makenzijs (neovesterns Par katru cenu/Hell or High Water (2016)) ir gana pieredzējis maskulīno žanru veidotājs. Noklausīšanās drāma ar lielisko aktieri Rizu Ahmedu kā trauksmes cēlēju un korporāciju brokeri sākas daudzsološi – tas ir filigrāns, Kopolas manierē veidots trilleris –, bet diemžēl noslēdzas ar scenārija un aktieru potenciālu nobrucinošām taktīm.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli


Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata